Marknadsförarna har länge använt s.k. målgruppsanalys för att finna rätt målgrupp för reklam i olika former. Analyser som är allt svårare att göra då vi som individer beter oss alltmer oberäkneligt. Konsumtionsmönstren är inte längre lika hårt knutna till ålder, inkomst, kön eller var vi bor. De cookies som hamnar på vår dator när vi surfar på internet ger möjlighet att analysera vilka sajter vi besöker och vilka annonser vi klickar på. Denna information är nu hett eftertraktad av marknadsförare på nätet.
Under 2006 ökade den sk beteendemarknadsföringen (Behaviour Targeting) med 65% i USA och motsvarade 21% av alla medieköp. Idag ägnar vi 15% av vår mediatid åt internet men bara 9% av marknadsföringsresurserna läggs där. De traditionella leverantörerna av marknadsföring har inte hängt med i den här utvecklingen. Helt andra typer av företag, ofta från internetbranschen, levererar de nya tjänsterna inom beteendemarknadsföringen.