Att en trend är synlig först när en majoritet står bakom den
eller anammar den, stämmer inte. Trenden är synlig långt innan dess. Den kanske
til och med avtar eller försvinner långt innan någon slags majoritet eller konsensus
infinner sig. De som forskar inom ämnena framtidsforsking och trender pratar
ofta om en sk. "tipping point". Hur stor är den kritiska massan av
människor som gör att en företeelse faktiskt blir en trend. Grovt räknat
handlar det ofta om en tipping point på ca. 10%, ibland mindre.
"Early adopters" är ett annat begrepp i
sammanhanget. Personer som tidigt anammar nyheter och trender vare sig det
gäller konsumtion, livsstil eller åsikter. Trendkänslighet är en talang hos
dem.
Vill man gå ett steg till in i framtiden är "Early
rejectors" ännu mer intressanta. Personer som börjar överge en trend på
ett tidigt stadium. Kanske redan innan den börjar bli särskilt tydlig. Den som
verkligen vill ligga med i tiden kan inte haka på trender som redan är ett faktum.
Att vara en symbol för en trend som gemene man hakat på är ju inte så coolt.
Det gäller istället att vara steget före.
Kan kallas för snobberi eller
liknande men ju "coolare" vi vill uppfattas, desto tidigare i trenderna, upp eller ner,
vill vi visa att vi är. Risken är dock att vi uppfattas som udda. Om det nu är en risk.
Den som följt den svenska valrörelsen kan säkert urskilja
att det trendigaste för bara ett knappt år sedan syntes på Södermalm. Att vara
på Södermalm boende med hipsterlivsstil arbetande i mediabranschen är inte det
coolaste längre. Fundera ut motsatsen och du kan därmed skaffa dig en coolare
livsstil.
/Trendspaning X