Kvartalsekonomin bygger till stora delar på att främst ekonomiska kriterier styr företagen. Ekonomiska mål som leder till expansion, förvärv m.m.
Säljverksamhet och kundkontakter bygger dock till stora delar på känslomässiga beslut.
I takt med de unga generationernas påverkan på marknaden där känsla, image, engagemang och relationer alltmer styr, blir också de gamla affärsmodellerna alltmer utrangerade. Att som företag eller organisation sätta ekonomiska mål främst, genomsyrar verksamheten på ett sätt
som inte kommer att attrahera kunder och konsumenter. Särskilt unga kunder är också alltmer ombytliga och illojala, uppväxta som de är i ett överutbud av det mesta.
De är också immuna mot reklam. Med en barndom fullmatad med reklambudskap har 80-90-talisterna utvecklat ett effektivt "reklamfilter".
Sammanfattningsvis: Räkna med rejäla förändringar i traditionella affärsmodeller och på marknaden framöver. I takt med generationsväxling.
/Trendspaning X