lördag 2 februari 2013

Hellre hyra än äga

Ägandets begär har präglat konsumentens beteende under sekel. På grund av en accelererande teknikutveckling och att vi lever i ett överflöd av produkter verkar konsumenten alltmer tröttna på att belastas av prylar. Hur många är inte trötta på att bostaden belamras av prylar högt och lågt. Att det inte går att köra in bilen i garaget bara för att där är fullt av saker som knappt används eller i varje fall väldigt sällan. Efter en lång konsumtionsboom kommer nu en shoppingtrötthet.

Det för med sig en hel del möjligheter. Eller hot för några.
Vi kan redan se att bilförsäljningen gått ner, inte pga konjunkturerna utan istället beroende på att det för de yngre generationerna inte längre är självklart att köpa bil (om vi undantar de som bor i glesbygd).
Kombinerat med nya generationers värderingar och medföljande livsstil i form av "antikonsumism", miljömedvetenhet, asketism osv. väljer många bort bilen som är den dyraste konsumtionsvaran och ofta en symbol för bristande miljötänkande. Till stor del också triggat av en extremt hög ungdomsarbetslöshet; om var fjärde ungdom  mellan 18 och 26 år är arbetslös (enl. statistiken i Sverige) slår det naturligtvis på försäljningen av de dyrare konsumtionsvarorna.

Det relativt nystartade Zipcar, som nyligen köptes av hyrbilsföretaget AVIS, erbjuder bilpooler. Än har Zipcar inte lyckats tjäna pengar trots många kunder men signalerna är tydliga, hellre hyra en modern bil vid behov än äga en gammal som måste parkeras, tvättas och underhållas. Konsumtionen av musik och film går sedan flera mot samma håll; Spotify, Netflix osv.


Ett mobiltelefonbonnemang är ju för det mesta kopplat till en ny telefon inbakad i månadspriset. Det gör möjlighet att alltid ha den senaste modellen och slippa ha en modell out-of-date efter ett eller två år.
Äga är alltså ingen bra idé när det gäller produkter med snabb teknisk utveckling.

Att tjäna pengar på att tillverka produkter i volym lär inte gå lika lätt framöver om man inte samtidigt kopplar dem till tjänster. Konsumenten blir alltså alltmer benägen att i praktiken köpa tjänsten än att äga produkten.
Även om man inte ska förringa att ägandets begär fortfarande finns kvar. Troligen kanaliseras det till saker som har bestående värden eller ökar i värde; bostad, konst, antikviteter osv; ett mindre antal prylar men dyrare eller exklusivare.
Men framförallt tenderar pengarna istället att användas för egen hälsa och välbefinnande, det sociala nätverket, familj, upplevelser, egen kompetensutveckling osv. osv.

/Trendspaning X