måndag 10 september 2007

Svenskt åter inne

I takt med globaliseringen inser alltfler, särskilt den unga generationen att ska vi konkurrera på en sk global marknad gäller det också att ta fram svensk särart. De unga är inte belastade av att försöka bevara "den svenska modellen", tryggheten och välfärden eftersom de inte känt av den lika påtagligt. Bland annat därför att vi har Europas i särklass högsta ungdomsarbetslöshet. Därför vill de istället konkurrera globalt genom att visa sin särprägel på ett mer påtagligt sätt. De flesta nationaliteter i världen visar sin identitet och därför kommer bl.a. "amerikaniseringen" av Sverige i flera avseenden att minska.
Det hela blir en kombination av globalt och lokalt tänkande som de äldre generationerna har svårt att förstå eftersom de ser dem som motsatser. Till detta ska läggas de äldre generationernas (40-50-talister) bild av den tid då Sverige låg tvåa i välfärdsligan och hur vi sedan har rasat ner ett antal placeringar.
Alltifrån trasmattor och närproducerad traditionell svensk mat till teknologi och sociala värderingar blir en mix av svensk konkurrenskraft.