USA framställs i svensk media som den största miljöboven i världen, tillsammans med Kina. När det gäller CO2, oljekonsumtion per capita m.m. så stämmer det.
I vissa avseende är dock Sverige långt efter. Ett tydligt exempel är livsmedelskedjan Whole Foods Market. Deras idé är att enbart sälja ekologisk och hälsosam mat utan tillsatser, s k "organic food". Kedjan växer så det knakar och har i dagsläget 270 butiker i USA, Canada och Storbritannien.
De tre svenska kedjorna COOP, Axfood och ICA är inte i närheten av det koncept som Whole Food Markets har. Trots att marknadstrenderna även i Sverige pekar mot det ekologiska hållet. De oroar sig i stället för Lidl, Netto och Carrefour dvs lågpriskonkurrens. Kategorin ensidig lågpriskonsument utgör idag endast 15% av kunderna på den svenska marknaden och minskar sakta men säkert.
Läs mer om Whole Food Markets på www.wholefoodsmarket.com
/Trendspaning X