I dagarna pågår rättegången mot grundarna av Pirate Bay. Oavsett rättegångens utfall och vad som är rätt eller fel enligt gällande lagstiftning så anser de flesta oberoende kvalificerade bedömare att loppet är kört för skivindustrin.
Några orsaker:
Rättegången är en kamp mellan David och Goliat vilket triggar igång media och allmänheten som alltid tar ställning för den svage. Om de döms skyldiga kommer det inte att ha den effekt skivindustrin hoppas på. När en spelare trycks ner kommer likt hydran troligen mängder av nya Pirate Bay-kloner att dyka upp med än mer sofistikerad teknik som kringgår en eventuellt fällande dom.
Många artister, författare och filmskapare, har redan funnit nya affärsmodeller istället för den gamla modell som ex.vis skivbolagen använder. De är mycket effektiva och gynnar framförallt de artister som inte vill eller lyckas ta sig in hos de etablerade skivbolagen. När produktionsverktygen nu kan skaffas av vem som helst blir också förlagens, skiv- och filmindustrins tillförda värde allt mindre.
I Los Angeles finns en f.d. artist, Mark Wolman som specialiserat sig på att varna musiker på väg upp hur de ska undvika att hamna i klorna på skivbolagen:
http://www.professorflo.com/
Missnöjet bland artisterna betr. skivbolagens beteende är m a o stort.
Utbudet av musik, film och litteratur verk ökar också allt snabbare till gigantiska proportioner. Alltfler verk kan distribueras till alltfler konsumenter, gratis eller mot betalning. Detta beskriver Chris Andersen i sin bok "The Long Tail" där han visar att aldrig någonsin kommer upplagerekorden från ex.vis 70- 0ch 80-talet att slås, där ett fåtal artister sålde stora mängder. Vilket då gynnade de stora bolagen.
Även lagliga nya spelare kommer att inkräkta på de gamla spelarna i branschen. Apple och iTunes är ett tydligt exempel, tidigare PC-leverantör men nu också en av världens största distributör av musik.
Svenska Spotify är också ett exempel där nya distributionskanaler skapas. Gynnar små spelare, ex.vis kan en artist ha sitt eget "skivbolag" och snabbt finna kanaler ut på marknaden. Missgynnar de stora spelarna då ett av deras största mervärden varit distributionskanalerna, tidigare ex.vis de fysiska musikaffärerna som inte finns kvar längre.
M a o musikbranschens problem är inte fildelningen, det är deras affärsmodell som är "Out-of-date".
/Trendspaning X