måndag 16 november 2009
Chartjackers - crowd-sourcing på Youtube
Fyra killar i 18-årsåldern från England har sedan 5 september drivit sin idé att skapa en hitlåt på Youtube där mnga frivilliga skriver musik och text, spelar in, mixar och gör musikvideo till låten.
Allt blev klart på rekordtid. Idag är muskvideon på plats nr 16 på Youtube (av mest sedda videoklipp) och på plats nr 22 på iTunes (av mest köpta). Intäkterna går till välgörenhetsorgansiationen "Children in Need", http://www.childreninneed.org/.
Det går alltså att snabbt och enkelt göra samarbetsproduktioner på nätet där frivilliga insatser står för arbetet.
Att på sikt kommersialisera ett sådant arbetssätt är troligen inte alltför komplicerat med de betalningssystem som finns att tillgå på nätet.
Företeelsen, som på "internetska" kallas för crowd-sourcing, kan också ses som ett tecken på att musikindustrins affärsmodell får allt svårare att hävda sitt existensberättigande i takt med att verktyg för produktion och kommunikation nu finns i var mans hand.
Kolla in det hela på Youtube, från första början till färdigt resultat:
http://www.youtube.com/watch?v=mbrlWQSKURc&feature=PlayList&p=ED499F92B092DDB3&index=0&playnext=1
/Trendspaning X