Under industrialismen har kunskap om hur man ex.vis tillverkar stål, bilar eller kylskåp varit avgörande för affärsframgångar och vart kapitalet söker sig. I dagens ekonomi där överkapacitet och överproduktion råder blir istället kommunikativ kompetens det avgörande. De företag i världen som idag värderas allra högst har på olika sätt anknytning till kommunikation av olka slag. Microsoft, Apple, Google, Skype och Facebook är exempel på företag som dels värderas högt och dels lyckas tjäna stora pengar på sin affär, att tillverka verktyg för kommunikation eller tillhandahålla verktyg för informationsutbyte. De som levererar in fakta, information i ex.vis Google, Facebook eller Wikipedia gör det gratis. Inte bara informationen som kommuniceras delas ut gratis. Även kärnaffären hos de som förmedlar den, ex.vis Google, tillhandahåller sin kärnverksamhet gratis. Istället är det kringtjänster som står för intäkterna. Allt detta går stick i stäv med de gamla affärsmodellerna i industialismens tidevarv.
/Trendspaning X