onsdag 20 oktober 2010

Media allt mer utslagsgivande i valkampanjer

Tvärtemot vad många förutspådde (inklusive undertecknad) blev valdeltagandet högre än förra valet (82%). En förklaring till detta är troligen mediebevakningen som varit massiv. Dessutom alltfler olika kanaler, framförallt bloggar, forum och de sociala nätverken, Facebook, Twitter m.fl. En bidragande faktor till ökat valdeltagande är troligen också Sverigedemokraterna som rört om i den etablerade politiska kartan där riksdagspartierna indirekt gett dem draghjälp. Med en budget för SD:s valkampanj som låg långt under de etablerade riksagspartierna lyckades de ändå få ungefär lika många röster som de fyra minsta partierna. Tack vare media?
Det folkliga engagemanget både före och efter valet drevs också av sociala nätverk där kampanjer mot SD fördes på många håll i Sverige, snabbt organiserat via sociala medier. Frågan är om dessa kampanjer, vilka gavs stort medialt utrymme, också gav motsatt effekt, dvs draghjälp för SD?