lördag 8 januari 2011

Hierarki en konkurrensnackdel


Under industrialismens fantastiska expansion var hierarki lösningen på hur man såg till att stora organisationer blev högpresterande. Massproduktion och hierarki gick hand i hand. Det blev till en konkurrensfördel när effektiv produktion var det viktigaste på en marknad där det rådde brist på varor.
Omfattande hierarki behöver många styrinstrument vilket gör att de interna rutinerna tar överhand och kunden och / eller uppgiften kommer i skymundan.
I en tjänsteproducerande verksamhet där relation blir allt viktigare tenderar det att fungera än sämre då de externa relationerna kommer i skymundan för interna regelverk. Organisationen skapar sitt egna interna poängsystem skiljt från kund och samhällsnytta.

Idag är kreativitet, flexibilitet, omvärldsspaning och förändringsbenägenhet alltmer överlevnadsfaktorer för en organisation eller verksamhet på en marknad där det finns en konstant överproduktion, ett överutbud på det mesta. Med en global konkurrens gäller det att vara lättrörlig.

De stora företagen med stora ekonomiska resurser köper upp de små innovativa företagen. Anledningen är bl.a. att kreativa idéer inte lyckas komma fram i de stora organisationernas hierarkiska strukturer. Forskning visar också att vid tillsättning av chefer i de stora organisationerna premieras inte kreativt tänkande hos de sökande.

I och med att fabriken inte blir den viktigaste faktorn på en marknad blir det också allt lättare för små företag att komma in på marknaden. Det handlar alltmer om kommunikation för att ta sig in på en marknad eller skapa en ny. Verktyg för kommunikation finns tillgängligt för alla.

/Trendspaning X