Trenden är att ju mer komplexa tjänster och produkter som ska handlas upp desto mer behöver en relation odlas mellan kund och leverantör. Förutom relation behöver även de olika kulturerna synkas och förstås. Behovsanalys, flexibilitet och inte minst ändring under offertförfarandet dvs upphandlingen för att komma fram till rätt lösning blir nödvändig.
Den svenska tolkningen av LOU tenderar att förhindra detta och begränsar ex.vis kommunikationen mellan leverantör och offentlig upphandlare.
Större ändringar får inte göras i upphandlingsförfarandet med mindre än att anbudsförfrågan måste avbrytas och göras om från början. Olika poängsystem är brukligt vid själva anbudsbedömningen. Poäng som sätts utifrån matematiska modeller där förtroende eller känslomässiga bedömningar av leverantören inte får finnas med. Vilket kan leda till att en uppenbart olämplig leverantör ändå får anbudet.
Att som kund veta exakt vad man behöver är också svårt innan man kommunicerat med en leverantör om vad som står till buds och hur. Detta sätter m a o den svenska tolkningen av LOU stopp för. Därav den stora mängd riggade upphandlingar som förekommer i Sverige. En riggad upphandling är svår att bevisa rent juridiskt men de som levererar till offentlig verksamhet vet att det är vanligt. Och nödvändigt för att få den bästa tjänsten eller produkten.
Lagen i sig skulle dock kunna tolkas utifrån dess faktiska syfte. Vi skulle därmed slippa en stor mängd byråkrati, fördyrade upphandlingar och inte minst diverse spel under täcket.
Frustrationen i leverantörsleden är idag ganska stor vilket den snabbt ökande mängden överklaganden av upphandlingar är ett tecken på. Tendenser finns hos dem att om möjligt undvika offentliga kunder pga alltmer komplicerade anbudsförfaranden.
Det svenska förfarandet lär dock fortgå ett par år till bl.a. eftersom Konkurrensverket nu kan utdöma böter för felaktig upphandling (enligt svensk tolkning) vilket skrämt slag på offentliga upphandlare. Bättre då att vara mer rigid än motsatsen.
/Trendspaning X