onsdag 17 oktober 2012

Facken söker nya vägar

SEKO - facket för service och kommunikation kör en annonskampanj som kritiserar avregleringen av Sveriges järnvägstrafik. Ett tecken på att facket försöker finna nya vägar att driva frågor som kan motivera deras existens. Istället för att bara driva avtalsfrågor nu även alltså mer politiskt övergripande frågor.
Lärarfackens senaste avtalsförhandling fick exempelvis stark kritik från de egna medlemmarna där lönepåslaget var högst marginellt och långt ifrån vad lärarna själva ansåg vara en vettig lön för ett viktigt och utsatt arbete. Alltmer tenderar avtalsförhandlingarna att bli ett spel för galleriet där både arbetsgivarorganisation och fack egentligen sitter i samma båt. Särskilt när det gäller offentligt anställda men i lika stor grad exportberoende industri där man har att ta hänsyn till global konkurrens. Det motsatta gäller dock för hamnarbetarförbundet som har arbetsgivarna i ett järngrepp. En strejk lamslår snabbt exportindustrin vilket gör det omöjligt för arbetsgivarna att driva en hårdare linje.
Men för de flesta fackförbunden gäller det att finna andra frågor som dels ger mer publicitet och dels påverkar medlemmarnas situation eller om man nu ska vara mer krass, helt enkelt fackens fortsatta existens. Det finns ett antal trevande försök från flera fackförbund varav SEKOs kampanj är ett bra exempel.
Tilläggas till just den kampanjen skall, att statliga Jernhusen stoppade kampanjen tidigare då tanken var att annonsera på perrongerna. Nu går ett privat företag, annonsföretaget JCDecaux, in och sponsrar kampanjen där motiveringen är att värna om yttrandefrihet. Också en tydlig trend bland privata företag där de alltmer går in och tar ett samhällsansvar eller som här, deltar i samhällsdebatten. Sådant är mer värt än något annat ur marknadsföringssynpunkt.

http://bloggar.aftonbladet.se/politikerkollen/2012/10/seko-far-sponsorhjalp-till-stoppad-reklamkampanj/

/Trendspaning X