torsdag 4 oktober 2012

Socialt ansvar en allt större del av företagens varumärke

När politik och samhälle inte förmår lösa de stora problemen öppnas möjligheterna för andra att ta tag i frågan. Det uppstår ett öppet fönster i debatten som kan utnyttjas för att visa sitt samhällsansvar och därmed öka sitt goodwill-värde.

Två exempel:
Benetton, det italienska modeföretaget har startat kampanjen "Unemployee of the year" Det är en tävling för alla arbetslösa ungdomar mellan 18 och 30 år där de 100 bästa projektförslagen för UNHATE Foundation (välgörenhetsfond instiftad av Benetton mot diskriminering) prisbelönas med 5000 Euro.
http://unhate.benetton.com/

Matproducenterna Arla Foods går nu ut med krav på prishöjningar på mjölk med 40 öre för att rädda bönderna. Branschorganisationen Svenskt Kött går ut med liknande budskap. Axfood och ICA hakade snabbt på detta för att inte riskera bli "The bad guys" i sammanhanget. Man gör sig alltså nu till tolk för böndernas väl och ve. En snabb förändring från att ha varit prispressare.
http://www.dagenshandel.se/nyheter/sveriges-bonder-kraver-mer-betalt

Anledning:
De traditionella marknadskanalerna för reklam fungerar inte. Ett faktum som konsumentföretagen insett sedan flera år tillbaka. Traditionella reklamkampanjer visar inga resultat i försäljningssiffrorna. Ett massivt mediabrus tillsammans med att vi konsumerar media på andra sätt än idag. Lägg till detta en generationsväxling där de unga nytillkommande konsumenterna inte går på de enkla reklamtricksen längre och inte heller är nåbara via dagspress och TV.
Konsumentens makt år också stor idag. Inte minst har de sociala medierna sett till det. Ett dåligt rykte sprids snabbt via Facebook och Twitter och påverkar försäljningen negativt direkt. Modekedjan Zara fick stänga tre butiker i Sverige pga dålig personalpolitik. Lidl hade en trög start i Sverige pga deras policy att aldrig uttala sig i media. Den policyn är nu skrotad. I allafall i Sverige.

Är det bara snöd vinning som ligger bakom ovanstående exempel. Nej inte helt, troligtvis. Benetton som är ett familjeföretag, har under många år engagerat sig socialt. I svensk kultur har vi svårt att ta till oss att det finns en filantropisk tanke bakom "kapitalisternas" handlande eftersom det ansetts att det är staten som ska ta hand om de svaga i samhället.

Benetton har uppmärksammat att ingen med politisk makt bryr sig i ungdomsarbetslösheten. Orsaken till det kan förklaras med att gruppen arbetslösa ungdomar är heterogen och svår att nå via traditionella media och därför inte så intressanta för de etablerade partierna.

Blir det verkstad av det hela eller är det bara ett utspel?
Troligen vågar de inte stanna vid ett utspel enbart. Om Arla Foods visar sig ta hand om de 40 örenas prishöjning helt för egen del kommer det att slå ännu hårdare mot deras goodwill-värde. Och därmed naturligtvis försäljningen.
Sanningen är att det är tre personer i Sverige som styrt (pressat) mjölkpriset: tre inköpare på Axfood, ICA och COOP. Men .....det finns alltid alternativ som konsumenten kan välja istället. Finns de inte på Axfood, ICA eller Coop så finns de på Lidl. Oligopolet är brutet m a o. Vilket är ytterligare en anledning till allt ovanstående.

/Trendspaning X