SAS uppgörelse med facken får anses som unik på svensk arbetsmarknad. Och kanske ett paradigmskifte i den svenska modellen för arbetsmarknaden. Krasst sett sitter numera fack och arbetsgivare i samma båt i en global konkurrenssituation. För att rädda arbetstillfällen krävs därför samarbete istället för konflikt.
Fackets "fiende" i SAS-sammanhang är inte arbetsgivaren utan snarare RyanAir, Norwegian m.fl. lågprisbolag. Om man nu vill se världen i ett konfliktperspektiv. Risken kan vara att arbetsgivarna pressar mer än nödvändigt om det här förfarandet blir vedertaget. De sitter ändå på de faktiska "siffrorna" som avgör
om konkurs är ett reellt hot eller inte. Därför kommer säkert högre krav på transparens att komma som nästa steg.
http://www.dn.se/ekonomi/folj-sas-dramat-minut-for-minut
Forskaren Clayton Christensen, Harvard Business School, har lanserat tesen "disruptive innovation", vilket ganska tydligt är vad SAS råkat ut för. Kort uttryck handlar detta om att nya aktörer finner helt nya affärsmodeller att konkurrera med i mogna branscher som länge sysslat med att beräkna marknadsandelar sinsemellan.
http://www.claytonchristensen.com/key-concepts/
Anledningen till lågprisbolagens framgång är dels att de byggts upp utan onödig overhead, som för SAS del är svår att bli av med, och dels att de skalat bort tjänster som passagerarna kan vara utan; skynken i kabinen, gratis mat och drinkar osv. De har m.a.o. en helt annan affärsmodell som tagit SAS m.fl. traditionella flygbolag på sängen. Att förändra affärsmodellen i etablerade gamla bolag är ytterligt svårt eftersom det dels handlar om intern kultur men framförallt att ledningens perspektiv inte går att förändra i tillräcklig omfattning. En mogen bransch med dess ledningar utvecklar vedertagna sanningar och blir genom benchmarking m.fl. "övningar" mer eller mindre identiska.
/Trendspaning X