När en bransch analyserar sig själv görs ofta misstaget att se enbart på den egna branschen och specifikt likartade företag. Butikskedjorna jämför sig med andra kedjor med likartat utbud. Den konkurrens som dock är svårare att möta är den som kommer från branschglidare dvs. aktörer som kommer in från ett helt annat håll. Retailkedjorna får nu alltmer konkurrens från e-handeln. Även om många kedjor försöker komma ikapp med egna webshoppar.
Ett slående exempel är optikkedjan Synsam som under flera år ignorerade signalerna på marknaden. Att det går att sälja kontaktlinser på nätet. Lensway var en ny aktör som ökade snabbt. Trots att ledningen såg vad som hände, bet de sig envist fast vid att "linser ska köpas i butik". Sent skulle syndaren vakna och i panik satte de till slut upp en webshop som dessutom blev alldeles för dyr. Bråttom blir dyrt.
Men då var Lensway redan dominerande på marknaden.
http://www.dagenshandel.se/top-nyheter/e-handeln-okar-kraftigt/
Branschens experter som gör diverse handelsutredningar har också förbisett e-handelns styrka.
Arvika Kommun spenderade, så sent som 2012, 160 000 kr på en utredning som helt förbisåg e-handelns betydelse.
http://www.vf.se/naringsliv/nu-galler-det-att-handla-i-arvika
Att butiker till allra största delen tappar försäljning till andra butiker stämmer m a o inte.
Plussar vi på den tilltagande shoppingtröttheten där kedjebutikernas likformighet gör konsumenten uttråkad samt en stark secondhand-trend, så ser det inte så ljust ut för de etablerade kedjorna.
Men det öppnar samtidigt upp möjligheten till nya innovativa koncept. Troligen inte påkomna av de etablerade aktörerna.
/Trendspaning X