måndag 14 april 2014

Start-up-explosion

Start-ups, oftast signifikativt med unga entreprenröer som startar upp företag där internet är basen för verksamheten, har mer eller mindre exploderar i antal världen över. De som var med runt sista sekelskiftet kommer ihåg den hype som var då kring de nystartade internet-bolagen, hur den "nya ekonomin", dvs kontinuerlig tillväxt pga globalisering, tjänster och internet, skulle ta över efter den gamla ekonomin (industri). Den bubblan sprack dock.

Vad är det som säger att det skulle gå bättre nu? Att det bara är nästa bubbla?

Det finns faktiskt några markanta och avgörande skillnader:

1. Nu finns det ett antal goda exempel på att det faktiskt går att tjäna pengar på internetbaserade tjänster. e-handeln ökar starkt, Facebook och andra sociala media gör miljardvinster osv.

2. Finansieringen har blivit lättare. Crowdfunding på nätet har blivit ett alternativ till bankerna som blir allt mindre riskbenägna.

3. Tekniken har mognat. Att bygga en webshop år 2001 kostade miljoner. Nu finns det färdiga sådana för 349 kr per månad. Överlag har tekniken blivit billig och tillgänglig för alla. Det mesta finns i molnet så det behövs inga serverparker eller programutevklingsavdelningar för att starta upp. När det så småningom behövs det, då hyr man in sig hos de som tillhandahåller den tjänsten.

4. En ny generation som har växt upp med internet och knappt kan föreställa sig hur det var innan det fanns. Det betyder bättre känsla för och djupare förståelse för vilka affärsmodeller som kan fungera på nätet. Med andra ord bättre hitrate istället för att bara lyfta över irl-modeller på nätet.

5. Den rent fysiska strukturen i näringslivet har ändrat sig. Eller snarare anpassat sig till de unga entreprenörerna. Co-working spaces där startups kan arbeta och samarbeta över alla gränser, accelerator-organisationer där start-ups kan få hjälp att förverkliga sina ideer osv.

6. Kapitalet brinner i fickan på de som har makten över det. De stora vinsterna görs idag inte genom att starta en industri till. Även om produktionen nu flyttar tillbaka till Europa och USA. Riskkapitalet räknare med en hitrate i bästa fall 1 på 3 där man får pengarna tillbaka. För att göra rejäl vinst är hiraten snarare 1 på 10.
venture-capital-and-its-33-success-rate/

7. Det blir slutligen allt tydligare att de stora hierarkiska organisationerna oftast drivna av kvartalsekonomin inte har förmågan till innovationer och nytänkande. Att kreativitet och entreprenörstänkande kvävs i hierarkierna som drivs mer av makt, egen vinning och diverse internpolitiskt spel än att åstadkomma någonting konstruktivt för en bättre värld.

startups-are-exploding-around-the-world/

Summa sumarum så är det inte de tekniska och finansiella resurserna som helt avgör vem som lyckas på en marknad idag.
Kreativitet och nytänkande, kundnära utifrån och in-tänk istället för tvärtom ("vilka produkter och resurser har vi som vi vill sälja?"), insikt om att det är affärsmodellen (strategin) som avgör om man lyckas, inte det välkända varumärket eller den stora organisationen.

/Trendspaning X