söndag 31 januari 2010
Guerilla-marknadsföring enligt Apple
Att de traditionella marknadskanalerna (annonsering, DR m.m.) inte fungerar längre är de flesta producenter av varor och tjänster överens om. Vad gör vi istället? Det funderar många på. Att i försäljningssyfte gå in på Facebook eller andra sociala media avslöjas snabbt av alltmer medvetna och kritiska konsumenter.
Apple är en av dem som knäckt koden för den nya marknadsföringen och visar det nu med all önskvärd tydlighet vid lanseringen av sin nya produkt iPad. Först läcks i förväg information ut till personer och media. Spekulationerna kommer snabbt igång på bloggosfären, bland teknikskribenter m.fl. eftersom informationen inte är komplett (pga att produkten inte är färdig). När den väl lanseras sker det med enkla billiga medel. Steven Jobs presenterar produkten på en presskonferens som läggs in på YouTube. Utvecklingsteamet har också en presentation på YouTube.
http://www.youtube.com/watch?v=8eXE-cLXmk4&feature=related
Efter 3 dagar är antalet visningar uppe i en halv miljon. Oräkneligt antal bloggare och tekniksajter har iPad som största nyheten. De som dock är guerillamarknadsförarens största vän är alla som försöker finna något som inte är bra med en produkt innan den ens går att köpa. Det ger än mer publicitet och gör de redan frälsta Apple-fansen ännu mer trogna och därmed ännu mer behjälpliga i marknadsföringen. De som kommer att sälja iPad är inte de som faktiskt säljer den, ex.vis de som står i butiken. Det är de som köper den som "säljer" den vidare till sina bekanta. Precis som med iPhone där ex.vis Telia-butikerna försöker sälja på en kund en annan telefon trots att de säljer iPhone. Troligen pga bättre marginaler, säljtävlingar, provisioner m.m. från de pressade konkurrenterna som sett sin försäljning rasa det senaste året.
/Trendspaning X