torsdag 7 januari 2010
Traditionell reklam uträknad?
Företagens reklaminvesteringar minskade med 13% under 2009. Prognosen för 2010 är nolltillväxt.
Förklaringen är konjunkturen. Men frågan är om det är så enkelt att reklammarknaden återhämtar sig till samma nivåer som tidigare när konjunkturen vänder uppåt. Reklambyråerna lever till stor del på tryckt reklam. De är oftast mycket måna om att förmedla trycksakskostnaden för att kunna göra ganska ordentliga påslag.
Internetannonsering har många inom reklmabranschen inte ställt om till och arbetet med sådan reklam är oftast avsevärt mindre.
På en av Europas största marknadskonferenser, marketing+services, i Frankfurt i juni 2009 förutsågs dock en annan utveckling än en enkel återhämtning. På konferensen talade ett flertal representanter får stora producenter/leverantörer av konsumentprodukter och därmed tunga köpare av reklamtjänster; Procter & Gamble (hushållskemikalier, hygienprodukter), Jägermeister (drycker), Warsteiner (öl, drycker), Fissler (husgeråd); Bosch/Siemens (vitvaror).
Alla hade samma budskap; de traditionella marknadsföringskanalerna fungerar inte längre. Oavsett finanskris.
Bland annat visade Warsteiner och Jägermeister på helt nya sätt att lansera produkter som till väldigt liten del använde de traditionella kanalaerna. Event av olika slag där leverantören/tillverkaren möter konsumenten direkt blir alltmer vanligt.
Den som åker tåg till/från Stockholm kanske har noterat hur stationshallen under senaste året blivit en permanent mässhall med diverse marknadsevent.
Räkna alltså med fortsatt nedgång och utrensning av traditionella aktörer inom reklambranschen. Förutom de som har förmågan att ställa om sin verksamhet till nätet och eventverksamhet.
Trendspaning X