Vid kriser eller andra omvälvande händelser omvärderar ofta människan sin situation inte bara kring det som krisen eller omvälvningen handlar om. Kriser triggar igång, förstärker eller skapar paradigmskiften. En återgång till det som var är inte aktuellt när krisen är över, eftersom vi tänkt om.
Berodde försäljningsminskningen av bilar på finanskrisen eller gjorde vi en omvärdering som inte var i paritet med utbudet på marknaden? Idag vill vi ha bränslesnåla bilar men utan att kompromissa bort praktiska eller imagemässiga aspekter. Allt fler sådana alternativ dyker upp på marknaden.
Berodde minskad annonsering och reklam på finanskrisen eller har reklamköparna omvärderat och satsat på andra sätt att nå ut? Eller är vi trötta på reklam? Har reklamköparna insett att de faktiska resultaten uteblir med traditionell reklam?
Och berodde vår ökade matkonsumtion under senare delen av 2008-2009 på finanskrisen? Ja, faktiskt, vi omvärderade och kostade på oss mer livsnjutning. Men mindre prylar som belastar miljön och vår tid tillsammans.
Örat mot marken! Fånga upp de små signalerna i tid. Det premierar dock inte kvartalsekonomin som vill ha stabilt cash-flow. Nya produkter och utveckling motverkar det. På kort sikt.
/Trendspaning X