Att få in kvinnor i näringslivets styrelserum är dock inte det lättaste. Att män inte vågar släppa in dem är en anledning. Det är tryggare att se sig själv i spegeln och rekrytera enligt den bild man ser. Kvinnorna uppges också vara måttligt intresserade av att ta plats i en manlig värld. Många vill inte sitta som en kvoterad symbolisk maskot.
Vad kvinnorna kan tillföra näringslivet är framförallt ett nytt mer tidsanpassat, mer empatiskt, delegativt ledarskap där det inte längre är viktigt att sitta högst upp på dynghögen och peka med hela handen. Trender i den riktningen går också igen i marknadsföringen idag. Det går inte längre att påtvinga den kräsne konsumenten sitt budskap, det gäller istället att sätta sig in i kundens situation. Nya spelregler på marknaden kräver nytt ledarskap.
Med ett visst mått av generaliseirng kan sägas att de äldre generationernas kvinnliga ledare inte i lika stor grad utnyttjat sin empatiska förmåga utan har snarare varit mer "manliga" än männen i sitt ledarskap, de har gjort karriär på männens villkor.
Med ett visst mått av generaliseirng kan sägas att de äldre generationernas kvinnliga ledare inte i lika stor grad utnyttjat sin empatiska förmåga utan har snarare varit mer "manliga" än männen i sitt ledarskap, de har gjort karriär på männens villkor.
Skillnaderna i värderingar är också generellt sett större mellan åldersgrupper än mellan kön. 40-50-talisterna är fortfarande dominerande ur ett maktperspektiv, 60-talisterna har inte tillägnat sig nya ledarstilar i tillräcklig utsträckning eftersom de växt upp i en brytningstid.
För att kunna attrahera och samspela med unga medarbetare OCH marknaden framöver behöver ledarskapet förändras för att passa de värderingar de unga har med sig sedan barndomen. Vilket vanligen brukar ske med en generationsväxling. Den framsynte styrelseledamoten eller företagsledaren ser dock till att det går snabbare än så.
/Trendspaning X