Uttalandet gjordes av Kicki Theander som driver företaget Middagsfrid, ett framgångsrikt företag som levererar matkassar inklusive recept hem till dörren med veckans meny, hälsosam kvalitetsmat, rena råvaror utan tillsatser. Välbehövligt för svensk matkultur och ett tidens tecken på att matkultur blivit viktig för svensken igen.
Uttalandet var dock i samband med företagets förestående satsning på den tyska marknaden.
Falukorvträsket finns dock inte i Tyskland. Falukorven är i princip osäljbar i Tyskland men om vi antar att man dragit paralleller till tysk korv så är den inte klassad som skräpmat gjord på slakteriavfall, benmassa m.m. (som mycket av den svenska korven är).
Tysk korv har lång tradition (många regioner i Tyskland har "sin" korv) och är en förädlad köttbaserad delikatess med högklassiga ingredienser, där benämningen är varumärkesskyddad.
Tyskarna har dessutom inte anammat snabbmatstrenden lika genomgående så som svenskarna gjorde med början redan på 60-talet då allt skulle bli effektivt och storskaligt. Vidare är det avsevärt lättare att få tag på högklassiga grönsaker (lokala sådan dessutom) i matbutiken eller en fräsch sallad (med nyttiga rotfrukter) på restaurang än i Sverige. Utvecklingen inom distribution och struktur för närproducerad och ekologisk mat ligger åratal före Sverige.
Med andra ord: det gäller att ha koll på marknaden och dess kultur, inte bara sätta likhetstecken mellan två länder utifrån förutfattade meningar.
Ingen svensk skulle komma på tanken att förbättra italienarnas matkultur (utifrån den bild vi har av deras matkultur). Den som ätit en flottig focaccia på plats i Italien har dock kanske en annan bild än den som förmedlas i "Solens mat".
Det handlar således om förutfattade meningar om olika länders kulturer som bör bekräftas eller revideras på plats. Trendspaning på plats.
/Trendspaning X