I webbens barndom gjorde någon en hemsida som någon annan läste. Att göra hemsidan var också ganska svårt. Idag kräver web-surfaren avsevärt mer.
De mest besökta sajterna idag bygger på användarens bidrag med material och information.
Wikipedia har utvecklats till ett enormt kraftfullt uppslagsverk där vem som helst kan bidra med information.
Innehållet i YouTube, MySpace och FaceBook är inlagt av miljontals användare. Detta sätt att använda webben kallas för Web 2.0. I dagsläget används denna teknik mestadels av privatpersoner. Svenska företag ligger dock långt efter andra länders företag vad gäller utnyttjande av Web 2.0.
Innan web 2.0 ens "satt sig" kommer nu de första försöken till Web 3.0 eller som den nu alltmer kallas, den semantiska webben. Det handlar i stora drag om att knyta ihop stora mängder information i fritextformat till en slags virtuell databas. Svårt att förklara eller föreställa sig eftersom teorierna och tekniken ännu så länge inte är utvecklade fullt ut. Företaget Radar Networks är pionjärer med sin twine.com, en teknik där information kan "tvinnas" ihop för att underlätta för webanvändarna att finna och strukturera information inom intresseområden och sociala nätverk på nätet.
Läs mer på: www.twine.com
/Trendspaning X