måndag 4 februari 2008

Engagemang ger lönsamhet

Svensk handel har under många år i Sverige blivit alltmer organiserad i kedjor. Samordningeffekterna i form av logistik och gemensamma inköp har dock inte visat sig i samma utsträckning. Det som istället visat sig ge lönsamhet är engagemanget i butiken dvs en ägarledd butik som har koll på intäkter och utgifter. Centralstyrda butiker med anställda chefer visar sämre lönsamhet. Alltfler tecken tyder alltså på att storskalighet är svår att hantera och att det är allt färre faktorer som har skalfördelar. Butikernas leverantörer tar också åt sig alltmer i kedjan från tillverkning till butik. Det rör sig om bl.a. logistikfunktioner, kampanjer och marknadsmaterial som underlättas av web-baserade IT-lösningar.
Storskalighet minskar alltså i betydelse som ett konkurrensmedel.
Inom dagligvaruhandeln blir också konsumentens ökade efterfrågan på lokalt producerad mat ytterligare en drivande faktor i samma riktning.
/ Trendspaning X