tisdag 26 februari 2008

Konsumenten kräver gratis

De yngre generationerna har utvecklat en skepsis och en immunitet mot traditionelll reklam: de gamla reklamtricksen fungerar inte på dem längre.
Samtidigt flödar marknaden över av alltmer gratismaterial och gratisprylar. Alltifrån alltmer värdefulla give-aways till gratis musik och information. Dessutom ökar möjligheterna till re-cycling med hjälp av sajter såsom www.tradera.se och www.blocket.
Varför köpa dyrt nytt när det finns nästan nytt och billigt. Second hand och recycling ligger dessutom rätt i klimatdebatten.
Detta sammantaget med att själva produktionen av varor blir allt billigare gör att slaget om konsumenten kräver nya grepp. Naturligtvis finns ett uttryck för detta myntat: "Free Love"
De yngre konsumenterna kräver alltmer för att lätta på den egna plånboken. De kräver "Free Love". Den som inte ger något gratis får inte heller sälja någonting. De är vana vid stor valfrihet och blir därför extremt svårflörtade som konsumenter.
/Trendspaning X