I Tyskland har många bensinmackar utan förvarning, på samma dag, tagit bort bensinsorten "Normal" som har ett oktantal på 92 och därmed också legat lägst i pris. Både Shell och Aral har den officiella förklaringen att det beror på tekniska problem med skyltarna på de aktuella mackarna! Förutom kartell-varning tyder det på att man försökt smyga in en prishöjning utan att konsumenten ska märka det. En prishöjning kopplad till oljepriset på 90 - 100 dollar per fat.
Biltillverkarna kommer också "plötsligt" med modeller med bibehållen prestanda men avsevärt lägre förbrukning; BMWs nya 1-serie med dubbelturbo-diesel på 200 hk drar 0.45 liter per mil. Bensinkonsumenten har bevisat att ett milpris runt 13 kronor är acceptabelt då bilkörningen inte minskat i takt med ökat bensinpris. När allt större del av bilparken kryper ner till en halvering av tidigare förbrukning borde bensinpriset krypa upp i samma takt även om oljepriset skulle ligga stabilt. En prisnivå på ca 25 - 30 kr litern är således ingen omöjlighet inom snar framtid. Lägg därtill en trolig ökning av oljepriset.
Sverige har en av Europas äldsta bilparker och därmed en låg omsättningshastighet betr. utbyte till mer bränslesnåla bilar. Dessutom jämförelsevis hög andel stora bilar bl.a. beroende på säkerhetstänkande och skattemässiga fördelar för större tjänstebilar (efter lobbying av inhemska tillverkare).
/ Trendspaning X