lördag 26 september 2009

Varumärke fungerar bara på kossan...


....fritt översatt. Den engelska titeln på en bok skriven av Jonathan Salem Baskin är "Branding Only Works on Cattle; The new way to get known (and drive Your competitors crazy)".

Jonathan Baskin menar att det traditionella synsättet på hur man bygger varumärke är snabbt på väg utför. De flesta verksamma inom marknadsföring i såväl produkt- socm tjänsteföretag är överens om att de traditionella marknadsföringskanalerna inte fungerar längre.
Att försöka "bygga varumärke" på traditionellt sätt blir allt svårare. Det försvåras också av konsumentens kritiska förhållningssätt mot traditionell reklam och en fragmentisering av media-kanalerna.
Baskin menar också att varumärke är en artificiell företeelse skapad av reklambranschen som gör effekten av deras tjänster svåra att mäta (med avsikt).
Han menar också att det är missvisande att behandla kunder som statistiska objekt som kan segmenteras, kategoriseras eller kvalificeras.
Istället är det till stor del konsumenternas beteende som driver marknaden, inte ensidigt tvärtom. Inget varumärkesbyggande kan bli lika effektivt som det där konsumenterna själva bygger innehållet. Fokus blir då istället på faktisk försäljning, faktiskt antal användare och kunder. Deras engagemang blir det som driver försäljningen.

/Trendspaning X