onsdag 13 juni 2007

Unga odlar nätverk

Den äldre generationen som var med och byggde upp den svenska modellen, trygghetssamhället m.m. hade idén om att samhället skulle utgöra det ultimata skyddsnätet vilket det också gjort under många år. De unga generationerna som växt upp under en tid då svenska modellen börjat vittra sönder har en helt annan syn. Ugdomsarbetslöshet, resursknapphet i skolan m.m. har bidragit till helt andra värderingar. De unga ser istället det egna kontaktnätet som det mest värdefulla skyddsnätet. Att få ett jobb som 20-åring idag är nästan omöjligt utan kontakter.

Att hålla kontakten med de man känner blir viktigare. I takt med att roffarsamhället ökat de senaste åren, inte minst pådrivet av de äldre och etablerade generationerna, blir det också viktigare att ha social kontroll på de man umgås med. Vare sig det är privat eller affärsmässigt. Exempelvis har den äldre generationen hellre gjort affärer med de "fina" leverantörerna i Stockholm och ratat de lokala leverantörerna. De unga gör nu precis tvärtom just för att de prioriterar sitt nätverk. Å andra sidan har de heller inga problem att utöka och hantera ett avsevärt större nätverk än äldre generationer. De unga odlar sitt nätverk med hjälp av ny teknik; sms, blogg, chat, mail m.m. Enkelt att höra av sig till alla kompisar vare sig de går på Handels eller är arbetslösa. En 40- eller 50-talist som letar efter en gammal klasskompis lyckas knappast finna honom eller henne. För länge sedan avflyttad, bytt efternamn och jobb m.m gör det omöjligt. Den yngre generationen är inte knuten till en fast geografisk eller fysisk punkt. Mobilnummret och mailadressen följer dem över hela världen.