torsdag 11 juni 2009

Nätverkande kräver empati och intuition

Empati och intuition är egenskaper som inte premierats särskilt mycket i vårt näringsliv. Istället har regler, rutiner och systematisk arbete och, inte minst, faktabaserade beslut varit ledord.
I takt med att hierarkiska organisationer alltmer visar sig ineffektiva genom att felaktiga beslut tagits i dem (märks inte minst i finanskrisens kölvatten) kan detta leda till en renässans för känsla, intuition och empatisk förmåga.
Idag krävs flexibilitet och intuitiv förmåga för att hänga med på en snabbt föränderlig marknad. Förmågan att ha kontinuerlig kontakt med sin marknad och lyssna på sina kunder väger tyngre än finansiell styrka och lång erfarenhet.
För att klara en föränderlig omvärld krävs också flexiblare organisationer. För att möta kundens krav måste nätverk skapas som vid varej tillfälle löser kundens behov. Nätverkssamhället, till skillnad från det hierarkiska samhället, ställer högre krav på social kompetens. Social kompetens ställer i sin tur krav på en god empatisk förmåga. Som alltså kommer at värderas allt högre. Den som inte kan läsa av och anpassa sig till övriga medlemmar i ett nätverk eller har avvikande värderingar blir förr eller senare utesluten i detsamma. Förmåga att nätverka blir en överlevnadsfaktor.

/Trendspaning X