tisdag 19 mars 2013

Asien bra på att kopiera ... men sen??

Nästan en iPhone.
När det gäller produktivitet, kvalitet och produktionskostnad ligger de asiatiska länderna i topp. Inte bara pga låga löner. Ibland trots ungefär samma löneläge som Europa, exempelvis Sydkorea. Att ta fram helt nya kreativa produkter är dock en helt annan sak. Att kopiera är både Kina och Sydkorea experter på men att ta fram nya kreativa produkter som överträffar marknadens förväntningar är svårare för dem.
Samsungs lansering av den nya mobiltelefonen Galaxy S4, ledde till kursras för Samsung-aktien. Marknaden var inte imponerad trots en rad nya tekniska finesser. Finesser som de flesta ändå inte orkar med att använda.

Det är alltså inte ytterligare tekniska finesser som krävs för att attrahera en kräsen konsument på en marknad där det finns ett överflöd av produkter.
Att tillfredsställa konsumentens uttalade behov är långt ifrån tillräckligt. Det gäller att vida överträffa det som konsumenten inte ens i sin vildaste fantasi önskar sig. Då räcker inte högt tekniskt kunnande och hög produktivitet särskilt långt. Marknadsundersökningar ger inte heller några svar.

Kort beskrivet kan man dra slutsatsen härav att filosofi och andra mjukare värden måste få mer utrymme när nya produkter utvecklas. Det handlar mer om upplevelse, passion och image än om tekniska finesser. Vad som kan inrymmas under de tre begreppen är svåra att kopiera. Har någon kommit på någonting banbrytande lär det bli svårt att upprepa det eftersom det är den som kom först som står för filosofin eller idén och därmed tar den mesta "crediten" för det hela. Nummer två får räkna med att vara en "commodity supplier".
Kommande utmaning för teknikprodukter är snarare gränssnittet mellan människa och teknik. Vilket inte är något nytt egentligen.

/Trendspaning X