onsdag 4 mars 2015

Shake Schack - Från eller- till och-ekonomi

McDonalds har varit dominerande i många årtionden när det gäller fast-food. Det har verkat som att konceptet kan hålla i evighet. Men ingenting är för evigt. Tydliga signaler visar att McDonalds missat ett anta trender på marknaden. Bl.a att alltfler konsumenter vill äta hälsosam mat utan tillsatser, vegetariskt, fair-trade, ekologiskt osv.
Orsaken till att man missat signalerna? Som vanligt en ledning som suttit för länge, blivit fat-and-happy och riktat sitt fokus mot finansmarknaden och börsen istället för kunderna och deras förändrade köpbeteende.

Konceptet McDonalds har byggt på att man tar bort dyra saker för att erbjuda låga priser. Hårda plaststolar så att man inte sitter för länge och tar upp plats, ohälsosam prefabricerad mat med massor av tillsatser  som är mer anpassad för rationell hantering än våra magar. Snabb och effektiv service men utan omtanke om kunden, ett löpande band. Industrialiserad servering av mat.

Det finns alltså plats för uppstickare och nu kommer Shake Schack. Nyligen börsintroducerade med endast 63 restauranger (mot McDonalds 19000) steg kursen direkt upp till det dubbla.
Deras koncept: hälsosammare ingredienser i deras hamburgare och tillbehör, vänligare service och mer omtanke, mindre prefabricerad mat och mer vällagad mat på stället, mysigare miljö m.m. m.m.
Skillnaderna är inte så stora vid första anblicken men de är tillräckligt laddade för att ge de stora snabbmatsdrakarna en rejäl match. Vilket bevisligen också hänt.

Men det här orde ju McDonalds enkelt kunna möta? Rent logiskt ja men i praktiken handlar det om varumärket. Ett skamfilat varumärke tar lååång tid att putsa upp.

Konsumenten som blir alltmer kräsen vill inte längre välja mellan antingen eller utan kräver både och. Fast food som också är hälsosam och billig och med bra service och nästintill hemlagad i mysig miljö osv. osv.
Samma trender i det mesta som rör köpbeteende både konsument och B2B. Lågprismarknader med non-brand-varor försvinner, vi kräver märkesvaror till lågt pris. Därav Outlet-boomen.

/Trendspaning X