fredag 11 januari 2008

Business is local

Ordet "globalisering" har vi hört till utmattningens gräns. I mångas ögon ett hot, i färres ögon en möjlighet. Sven Hamrefors, forskare på Handelshögskolan Sthlm, ifrågasätter företeelsen som sådan. Finns egentligen globaliseringen eller är den en "massmedial fiktion". Han menar att globaliseringen innehåller en mängd motsägelser och att det istället handlar om en "glokalisering" dvs en kombination av lokalisering och globalisering, eller både och beroende på vilket perspektiv eller område man betraktar.
Ur ett trendperspektiv finns det snarare tydliga signaler på att vi framförallt är på väg mot en lokalisering. Lokala krafter i Europa verkar för allt mindre och mer självständiga regioner och allt svagare nationalstater. Det är också en grundläggande tanke med EU som Sveriges politiker totalt verkar ha missat. Här diskuteras det fortfarande i centraliseringstermer.
Tyska och italienska regioner arbetar hårt för att marknadsföra sin särart där lokal mat, dryck och traditioner upplever en renässans. Klimatdebatten gör att efterfrågan ökar på lokalt producerade varor, främst mat. Allt högre energipriser kommer att öka förutsättningarna för lokal produktion och minska konkurrenskraften för långväga distribution av varor dvs de stora företagen får en konkurrensnackdel. Det finns också en etisk och filosofisk strömning i samhället som gör att man hellre handlar av de man känner än av den globala jätten. Småskaligheten gör också sårbarheten i samhället mindre, betydelsen av att skydda sig mot brott minskar eftersom relationen mellan kund och leverantör fördjupas.
/ Trendspaning X