söndag 25 januari 2009

Mera mat och mindre prylar

Färsk statistik från USA visar på tydliga förändringar i konsumenternas beteenden pga den ekonomiska recessionen. Totalt sett har antalet besök i butiker och shoppingcenter minskat. Sällanköpsvaror har också minskat drastiskt. Däremot har matförsäljningen ökat!
Ökningen är generell, dvs omfattar alla typer av dagligvarubutiker, inte som man kan tro de med lågpris som profil.
En ökning har också noterats i kedjan Whole Food Stores som säljer lokalproducerad och ekologisk mat.
Konsumenten tenderar alltså att prioritera mat med kvalitet framför prylar som vi kan klara oss utan, i en osäker framtid och med mindre pengar i kassan.

Se även mina blogginlägg i november 2008 och september 2007 som bekräftar trenden.

Likaså har besök och köp i "Pet Stores" dvs djuraffärer ökat. Kanske vill vi ha mer sällskap hemma när vi inte har råd att vara ute på olika aktiviteter.

/Trendspaning X