onsdag 15 december 2010

Avreglering av infrastruktur en dålig affär?

Att avreglera statlig verksamhet och därmed konkurrensutsätta den på en marknad har varit devisen i Europa för bl.a. infrastrukturen. England var tidigt ute liksom Tyskland. Det har dock visat sig inte fungera riktigt som man tänkt sig. Inom elproduktion och -distribution har monopol ersatts av oligopol. Skenande energipriser i Tyskland har gjort att vinden (!) nu vänder. Många kommuner köper nu (dyrt) tillbaka energiproducerande anläggningar och nät för att få bättre kontroll på energikostnaderna för kommuninvånarna.

Det svenska tågkaoset uppvisar nu likartade fenomen som tågtrafiken visade i Storbrittannien för några år sedan. Kaoset resulterade bl.a. i allvarliga olyckor vilket gjorde att avregleringen avstannade. Järnvägstrafiken är i Sverige idag uppdelad på ett antal aktörer som var och en ser till sin affär och där det saknas en samordnande kraft som tar helhetsansvaret. Att bedriva en effektiv verksamhet i ett system som inte fungerar blir således svårt. Detta sammantaget med en stark ökning av tågresandet i Sverige och undermåliga investeringar i infrastruktur och fordonspark gör uppgiften för både SJ, Green Cargo och Trafikverket mycket svår.

När debatten kring vinterns tågkaos börja bli mer saklig, där aktörer och politiker inte bara skyller på varandra, kan vi räkna med att pendeln svänger tillbaka avseende avregleringar även i Sverige.
/Trendspaning X