tisdag 16 oktober 2012

Nya shoppingkoncept inte tillräckligt

Som nämnts många gånger på den här bloggen är shoppingen i USA mitt uppe i en stor förändring. Shoppingcenter töms och stängs, butikskedjor med Organic Food växer däremot liksom småbutiker i nysanerade centrum. Men en trend som gör att nya shoppingkoncept knappast räcker för att upprätthålla den höga konsumtionsnivån är kanske snarare det faktum att vi har garderoberna fulla med det mesta efter åratal av lustfylld shopping. Mycket avd et vi sysslar med på fritiden är kul ett tag men sedan tröttnar vi. Särskilt om det finns avigsidor på det hela. Och det finns det naturligtvis med shoppingen. Att den gräver hål i plånböckerna är nog inte avgörande utan den viktigaste aspekten  är snarare att shoppingen tär på jordens resurser, som vi nu alla vet är begränsade. Därmed blir shopping badwill och knappast något som den som är medveten och "early adopter", gärna skyltar med.
http://www.dagenshandel.se/ledare/attraktiv-shopping-kraver-nya-ideer

I Norge är sedan flera år sk Harrytur (gränshandel i Sverige) stämplat som något slags white-trash-nöje.
Det senare ett amerikanskt uttryck som får alltmer fäste även i Sverige.
http://no.wikipedia.org/wiki/Harrytur

Undersökningsföretaget United Minds pekar i sin nyligen publicerade trendrapport också på trender som kommer att minska shopping. De nämner Asketism (minimalism), Cirkularitet (återvinning) och mager konsumism som tre tydliga trender.

Ett exempel i samma riktning är amerikanen Kelly Sutton som startat The Cult of Less. Målet var att se om det gick att leva ett liv med minimalt med prylar. Allt han ägde skulle få plats i två resväskor och två kartonger. Allt annat har han sålt av undan för undan. Syftet är att göra livet enklare.
http://cultofless.com/

Slutligen eller snarare som vanligt: räkna med att kommande konjunktursvängningar, ytterligare finanskriser, eurokris osv definitivt kommer att påverka våra sätt att leva. Troligen till det bättre.

/Trendspaning X