söndag 1 december 2013

Stordrift = stor risk

En ödesdiger komponent i 2,6 miljoner bilar
Volkswagen tvingas kalla tillbaka 2,6 miljoner bilar pga brister i växellådan. Stora kostnader för själva arbetet men troligen skadas varumärkets image betydligt vilket på sikt ger än större kostnader jämförelsevis.

Ett stort företag som säljer stora volymer av sina produkter har fördelen att kunna effektivisera produktionen, pressa priserna hos underleverantörerna tack vare volymerna samt standardisera många av de ingående komponenterna i de olika modellerna eller varianterna. Med andra ord rejäla stordriftsfördelar som en liten tillverkare har svårt att matcha.

Men det innebär också enorma risker. Med de standardiserade komponenterna kan också standardiserade felaktigheter följa med på köpet.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131114/volkswagen-aterkallar-26-miljoner-bilar

Ett annat liknande exempel var H&M som för ett antal år sedan gjorde grova felbedömningar i sin sommarkollektion vilket ledde till försäljningsras. Stordrift går lätt på tvärs mot lokal anpassning och snabba omställningar när en kollektion inte faller kunderna i smaken.
Konkurrenten Inditex (bl.a. butikskedjorna Zara och Massimo Dutti) gör på sätt och vis tvärtom. De har mängder med små underleverantörer som producerar begränsade mängder av varje plagg. Därför blir utbudet i butikerna väldigt olika. Ibland finns bara enstaka plagg i enstaka storlekar. De blir därför mindre känsliga för felsatsningar, kvalitetsbrister från underleverantörerna och floppar i bedömningen av trender på de lokala marknaderna. De behöver inte ta kostnaden för stora osäljbara lager av enstaka kollektioner.

Överhuvudtaget blir det allt svårare att åstadkomma stordriftsfördelar på en marknad med kräsna konsumenter som ändrar sina köpbeteenden snabbt och som alltmer kräver unika produkter. Instegskostnaden blir också allt lägre i allt fler branscher vilket öppnar möjligheter för snabbrörliga entreprenörer som är närmare kunden än de stora koncernerna.
Vem kunde för ett antal år sedan ens drömma om att starta ett godisvarumärke när de stora aktörerna köpte upp varandra och närmade sig en oligopolliknande marknad. (Leaf, Cloetta, Fazer).
Nu har Renee Voltaire lyckats göra det omöjliga, snabbt komma upp på banan och ta plats i dagligvaruhandeln. Apropå den branschen, dagligvaruhandeln, så kommer det säkert hända en del där framöver. En bransch som i Sverige med tre dominerande spelare (ICA, Coop, Axfood) mer eller mindre delat upp marknaden mellan sig.

/Trendspaning X