söndag 26 januari 2014

Tsunami i detaljhandeln 2014

                                                                                                                                                                En konsumerande medelklass är numera ett lands
viktigaste faktor för tillväxt idag. Det har också
gjort att detaljhandeln växt konstant under många år. När det går bra för lätt är det lätt att bli "fat and happy".
Det var först 2008 som vi kunde se en vikande trend, då beroende på världskonjunkturen. Nu kommer den andra vågen men inte på grund av konjunktur utan snarare ändrat konsumtions-beteende. En stadigt ökande e-handel är starkt bidragande. Samtidigt som den ökat har de fysiska butikerna förmått att utveckla sig i takt med allt kräsnare konsumenter. Om den fysiska butiken inte erbjuder något mervärde jämfört med att sitta hemma i soffan och shoppa, varför då gå dit överhuvudtaget?


Julhandeln 2013 i USA var en stor besvikelse för detaljhandeln. En markant nedgång i antalet fysiska besök i butikerna. Och därmed försäljning. Det har bl.a. utlöst ett formligt rabattkrig för att överhuvudtaget bli av med lagren.
Nu drar massiva nedläggningar av butiker igång. Det är de stora kedjorna som har stora problem. Framförallt stormarknader i externa shoppingcenter. JC Penney, Sears, Target och de flesta andra stora kedjorna har lönsamhetsproblem, aktiekurserna ligger på bottennoteringar. Alla har aviserat stängning av 100-tals butiker över hela USA.

A tsunami of store closing expected

Men Sverige är inte USA. Vad gäller riktigt stora kedjor med stora butiker såsom Walmart m.fl. så har vi inte riktigt samma struktur. Men å andra sidan är svensk detaljhandel i klass med USA vad gäller kedjebutikernas dominans generellt sett. Fristående butiker har under många år stängts ner succesivt. Konsumtionstrenderna i USA brukar också komma till Sverige inom något år. Vi är mer amerikaniserade i vår livsstil än vad vi kanske tror.
Det är alltså inte konjunkturen, det är den uttråkade konsumenten som ändrar köpbeteende. Även i Sverige. Tråkiga likformiga kedjebutiker attraherar inte lika lätt längre. Vi vill ha personlighet, mänsklig värme, upplevelse.... Annars blir det nätet hemma i soffan. I Sverige kan vi se en tydlig trend. Alltfler små fristående butiker, dessutom i små orter, säljer allt bättre. Det är en upplevelse att åka till Sunne och shoppa kläder hos Shangri La eller Garderob. Båda fristående butiker som även har en e-handels-sajt, drivna av hängivna entreprenörer.
Flera stora kedjor har säkert förmågan att ändra sin strategi för att attrahera konsumenten men långt i från alla kommer att klara av det. Problemet för dem är att konsumenten vill ha en personlig relation i sitt shoppande. En anonym kedja med riskkapitalister som ägare har svårt att möta det kravet. Stor är inte alltid stark.

/Trendspaning X