lördag 26 september 2009

Affärssystem - nästa dinosaurie som dör?


De riktigt stora IT-baserade affärssystemen - enterprise IT - de som de stora bolagen köper eller byter ut när de köper upp varandra, leder ofta till gigantiska IT-projekt som urholkar lönsamheten när de implementeras. Vinstvarningar när projekten går över styr är inte ovanligt.
Branschen leds av ett fåtal riktigt stora aktörer; SAP, Oracle, Baan m.fl.
Projekten blir ofta genomgripande för organisationerna med utbrett missnöje bland användarna som följd. Konsekvenserna är svåra att överblicka. Olika verksamheters olikartade behov är svåra att tillgodose.
Ett sätt att ändock lyckas är att ändra verksamheten och organisationen till systemens standardfunktionalitet. Att skräddarsy ett stort system till verksamheten är förenat med stora kostnader och lätt att misslyckas med.

Problemet med det resonemanget är dessvärre att det idag inte är affärsidén som gör ett företag unikt, det är istället en unik affärsmodell.

Läs mer om vad Linus Malmberg skriver på http://www.trendspaning.se/
under rubriken "Ståplats på flyget och en euro per toalettbesök".

Han tar upp exemplet RyanAir där deras framgång helt och hållet ligger i själva affärsmodellen, inte i affärsidén (den delar de med många flygbolag).

Utifrån det resonemanget, hur skulle RyanAir ha lyckats om de nöjt sig med ett standard bokningssystem från en stor marknadsledande leverantör till flygbranschen? Knappast särskilt lyckosamt då just deras skräddarsydda bokningssystemet är centralt i deras affärsmodell.

/Trendspaning X