lördag 26 september 2009

Konsumenten den bästa säljaren - Lex iPhone


När Stephen Jobs gav sina utvecklare i uppdrag att ta fram en mobiltelefon (iPhone) var uppdraget enkelt uttryckt: Utgå från att alla hatar sin mobiltelefon.
Vilket väl de flesta kunnat skriva under på med obegripliga svårlästa menyer, extremt känslig för minsta vattendroppe, faller i bitar när man tappar den osv.

Lanseringen av iPhone föregicks av mängder av rykten och spekulationer, både positiva och negativa. Vilket naturligtvis ledde till massiva förhandsbeställningar. När väl produkten kom var den helt annorlunda och försäljningen tog fart direkt. Skepsis från etablerade experter m.fl. hörde till bilden och förstärkte det hela ännu mer.

Apple fann ett behov på marknaden som hittills täckts upp av företag som utgick från tekniken, inte människan.
Apple gjorde tvärtom, utgick från hur människan fungerar. Ett intuitivt, hollistiskt synsätt istället för ett tekniskt, hierarkiskt.
Effekten av detta blir att Apple kan nöja sig med minimala marknadsföringsbudgetar. Användarna av en iPhone blir de bästa säljarna. Användarna skapar innehållet i varumärket iPhone. . Inte massiv marknadsföring. Alla som har en känner samhörighet.
En ny version blev en världsnyhet. De gamla kunderna glöms inte heller bort, de kan ladda ner den nya versionen gratis. En hel industri skapas kring applikationer till iPhone. Som också skapar ett faktiskt innehåll i varumärket.
Konsumentens makt gäller. Idag är det kölistor för att få köpa en iPhone. Utan reklamkampanjer.

/Trendspaning X