lördag 23 januari 2010

Zara-butikerna och de sociala medierna

Butikskedjan Zara visar brakförlust för sin verksamhet i Sverige, närmare 300 miljoner minus de senaste åren, vilket gör att de stänger butiker framförallt på mindre orter, bl.a Örebro och Täby. Branschanalytiker har ingen förklaring annat än att H&M har ett starkt grepp om marknaden.

Här kommer en annan förklaring:
Zara har fått rykte om sig att ha en dålig personalpolitik. När en butik öppnas anställs många fler än det faktiska behovet. Efterhand rensas de ut som inte anses hålla måttet med motiveringar som upplevs kränkande.
Ett räkneexperiment: anta att 30 personer, oftast tjejer i 20-årsåldern (vilket också är en huvudsaklig kundgrupp) anställs i Örebro. Under de första månaderna rensas hälften ut. Det innebär att Zara har skaffat sig 15 fiender i sin egen kundgrupp. Av Sveriges tjejer 19-20 år är 96% medlemmar på Facebook. Örebro har 3% av Sveriges befolkning vilket ger ca 17000 tjejer i kundgruppen 19-29 år.
Anta att de 15 sparkade tjejerna var och en i snitt har 100 vänner på Facebook (vilket är en normal siffra). Deras inlägg om Zara når totalt 1500 personer. Dessa personer pratar med i snitt 5 kompisar vilket blir 7500 personer som i sin tur...... osv. Plus föräldrar, mormödrar.....osv.
Det blir inte så många kunder kvar för Zara i Örebro.

Inditex som är den spanske ägaren har troligen inte vetskap om de sociala mediernas genomslag i Sverige. För åldersgruppen 15-24 år i Spanien är 11% medlemmar på Facebook. Att inte känna sin marknad kan m a o bli dyrt. I det här fallet 300 miljoner.
Konsumenten har tidigare bara kunnat "rösta med plånboken" på egen hand vilket gett marginell effekt om inte media tagit upp ämnet. Nu går det genom sociala medier att få med sig 1000-tals vänner.....vänners vänner ...osv.

/Trendspaning X