lördag 27 november 2010

Kopiering ingen framgångsrik affärsmodell


Apple har nu distanserat Sony Ericsson i antalet sålda mobiltelefoner. Nokia är ännu störst men Apple knappar in på deras ledning. Alla tillverkare har nu mer eller mindre kopierat Apples koncept vad gäller själva telefonen (se Samsungs försök till höger). Det som dock är svårare att kopiera är själva affärsmodellen kring iPhone. Det handlar om iTunes, alla 100 000-tals Apps och all utrustning som kan kopplas till en iPhone. Produkten är således enkel att kopiera men att komma ikapp en annorlunda affärsmodell är svårt. Idag kommer i princip samtliga applikationer till iPhone och eventuellt (men avsevärt färre) till Android (Google). Att ha en unik affärsidé idag är knappast möjligt. Det finns alltid alternativ på ett eller annat sätt. Att däremot ha en unik affärsmodell dvs hur man säljer till kunderna och vilka kringtjänster man erbjuder, hur man knyter partners, utvecklare, andra produkttillverkare är framgångsfaktorn.

I en global konkurrens med överproduktion på det mesta, åtminstone i prylväg, är således produkten bara en del i ett större sammanhang. De gamla tillverkarna av mobiltelefoner togs på sängen trots tydliga signaler och har hittills inte haft förmågan att konkurrera med Apple som kom in som en branschglidare från sidan.


/Trendspaning X