tisdag 20 november 2012

Trendspanandets "dilemma"

Trender, särskilt i sina tidiga faser, kan lätt bli kontroversiella. Anledningen är att de kan ifrågasätta ett etablissemangs normer, hota etablerade maktstrukturer, hota en marknadsaktörs positioner på "sin" marknad osv osv.
Att inte ta till sig trendsignaler som vid ett första påseende ter sig obekväma eller i värsta fall ett reellt hot kan vara ödesdigert för den egna verksamheten eller den egna positionen. Alltifrån Facit till Nokia och nu SAS är tydliga exempel på företag som missat detta. Musikbranschen är en hel bransch som missat viktiga trendsignaler, dessutom orsakade av ett teknikskifte, dvs. det hade inte varit svårt att "räkna ut" vad som skulle kunna ske. Vilket också skedde. Aggressionerna i den branschen har också varit mer än tydliga.

Paradigmskifte är en tes som lanserades av forskaren Thomas Kuhn (1922 - 1996) redan 1962, som mycket väl kan beskriva ett förlopp när trender börjar visa sig och stadierna, "fat and happy", förnekelse, aggression och så vidare lätt kan definieras.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Kuhn

Den som sysslar med trendspaning kommer förr eller senare också att "ramla över" trender i tidigt stadium som är kontroversiella dvs. hotande. Att påvisa en sådan trend leder ofta till att det uppfattas som argumentation för eller emot en företeelse. En effektiv trendspaning måste dock vara åsiktsfri. Att bedriva trendspaning utifrån egna eller andras särintressen går alldeles utmärkt men blir allt annat än relevant. Att finna signaler för det man helst vill se som en trend är inga problem eftersom det alltid finns flera och ofta motsatta signaler, speciellt i de tidiga faserna av en trend på gång. Omvärlds- och trendanalyser i politiskt styrda organisationer har ofta små chanser att vara tillförlitliga när de filtrerats för att vara politiskt korrekta.

Objektivitet är med andra ord en förutsättning. Att uppfattas som objektiv är dock svårare eftersom de som känner sig hotade ser det som en argumentation mot deras vedertagna sanningar. Därför riskerar de reella hoten att ignoreras.

Den tyske filosofen Arthur Schopenauer (1788 - 1860), bilden, definierade tre faser i trender: förlöjligande, våldsamt motarbetande och slutligen, när vi står inför faktum, accepterat som en självklarhet. "Det har jag alltid sagt/ansett/trott!" http://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Schopenhauer

Som årtalen i texten ovan antyder så är trender och hur vi hanterar dem knappast något nytt. Vi har inte heller lärt oss hantera dem på ett smartare sätt eftersom rädslan ofta är starkare än logiskt tänkande. Speciellt om vi befinner oss i en grupp där rådande sanning inte får ifrågasättas pga. kollektiv rädsla.

/Trendspaning X