tisdag 29 januari 2013

OCH-ekonomin - Starka varumärken räcker inte

Varumärket SONY har säkert ingen missat. Det har under decennier stått för kvalitet och innovativa produkter. Ett av Japans största varumärke som gick i frontlinjen när det gällde att bevisa att Made in Japan stod för kvalitet då de gjorde sitt intåg på den internationella marknaden.
Men ...inga träd växer till himlen. SONY brottas sedan några år med stora ekonomiska problem och har svårt att lyckas både i sina traditionella produktnischer (ex.vis TV) och de för företaget lite nyare (ex-vis mobiltelefoner, PC och kameror).

http://www.dagenshandel.se/nyheter/sony-center-i-konkurs/

Det räcker alltså inte med ett starkt varumärke. Det måste finnas produkter, det måste finnas identitet och en själ i företaget. Stora koncerner såsom SONY har knappast en själ som är tydlig för konsumenten. Att varumärken tas upp som betydande värden i de stora företagens balansräkningar har blivit allt vanligare men frågan är hur mycket luft det då blir i balansräkningen?
I stora hierarkiska organisationer vet vi också att kreativitet hämmas rejält. Därav tendensen att de stora köper upp de små innovativa företagen som inte orkar växa av egen kraft.

Idag finns det ett överutbud i de allra flesta branscher som ger hård konkurrens och det leder till OCH-ekonomin:

OCH-ekonomin kräver att "allt" finns på plats. Det starka varumärket OCH de rätta produkterna OCH den rätta imagen OCH den rätta designen OCH att företagets själ är tydlig OCH att kvaliteten är hög OCH att priset är rätt OCH att det finns en mänsklig frontfigur...... OCH så vidare. Annars är man inte med i matchen.

/Trendspaning X