torsdag 9 maj 2013

Crowdfunding tar fart

Crowdfunding - dvs. när många ger ett litet bidrag (oftast) eller (ibland) investerar en liten summa för att finansiera en affärsidé, utveckling av en produkt eller ett projekt av något slag.
Nu börjar företeelsen ta fart på allvar.
Bankernas och riskkapitalisternas affärsmodeller passar inte i en ekonomi som alltmer fokuserar på tillväxt i små företag och entreprenörskap. Riskkapitalisternas urvalskriterier andas allt annat än risk, bankerna centralstyrs och tar ingen hänsyn till personen eller idén ifråga utan går enbart på fixerade nyckeltal i sina kreditbedömningar. Behovet av kapital tillfredsställs alltså inte i de traditionella kanalerna.
De riskkapitalister som verkligen gör skäl för namnet, dvs. tar verkliga risker misslyckas till 90% med sina investeringar. En mardröm för traditionella investerare med kortsiktiga mål. Å andra sidan genererar de lyckade tio procenten oftast desto högre vinster långt över förväntan.

Crowdfunding är den spontant uppkomna lösningen från en allt större entreprenöriell ekonomi. Drivet av kommunikationsmöjligheterna på webben.
www.kickstarter.com är en av de större crowdfunding-sajterna som finansierar mängder av idéer och projekt.
www.startnext.com är en annan som hittills har finansierat 600 projekt med sammanlagt 3,4 milj euro

Crowdfunding har faktiskt en avsevärt högre hit-rate jmf. med riskkapitalisterna: 20% av investeringarna lyckas, dvs dubbelt upp. Det kan förklaras med att varje projekt eller idé finansieras av många individer. Det blir alltså "massorna" som bedömer om en idé lyckas eller inte. Alltså avsevärt mer kvalificerad bedömning jmf med om ett fåtal analytiker gör en bedömning.
Att ge pengar till crowdfunding betyder sällan att man får en andel i företaget eller vinsten. Möjligen att man får en produkt billigare eller gratis när försäljningen eventuellt tagit fart. Det bygger istället mer på att många ger ett litet bidrag eftersom man tror på idén och gärna vill se det hela förverkligat, av ren välvilja. Något som är obegripligt i finansbranschen. Det handlar alttså makroekonomiskt om en gryende demokratisering av finansieringsbehovet. DElvis triggat av den dysfunktionalitet som  det finansiella etablissemanget uppvisat med all önskvärd tydlighet (euro-krisen, bostadslånebubblan, IT-bubblan, fastighetsbubblan osv...)

Det hela är således ett snabbt sätt att skaffa kapital till en idé. Om den är bra och om man lyckas kommunicera den på ett bra sätt.
Lyckades gjorde Axel Pfaender med sin Berlin Boombox http://shop.axelpfaender.com/. En "bergsprängare" byggd av wellpapp för iPhone och iPod.
Lyckades gjorde internettjänsten Evernote www.evernote.com
Lyckades gjorde också filmproducenten Zack Braff som på tre dagar fick in 2 miljoner dollar från 35000 personer till sin nya TV-serie Wish I was there.

/Trendspaning X