lördag 4 maj 2013

Second Hand i bilbranschen

BMWs annonskampanj "Premium Selection", vad är syftet med den? Borde inte BMW vara mer intresserade av att sälja nya bilar istället för att "promota" begagnade.

Vad BMW gör är troligen väl uttänkt. Om statusen på en begagnad bil höjs, då höjs också statusen på en ny. Det påverkar också andrahandsvärdet uppåt vilket gör nybilsköpet mer fördelaktigt.
En ny bil som rasar i värde så fort den körts ur bilhallen är ju ingen säljande faktor. Det gör i och för sig alla bilar men om dessutom själva statusen rasar på ett begagnat märke drar det med sig statusen för märket totalt sett, dvs. även för en ny bil. Sannolikt är det vad BMW vill förhindra. Även Mercedes har ett i stort sett identiskt upplägg med sin StarClass. Båda märkena är premiummärken vilket gör dem attraktiva för de som vill synas. Inte alla som vill synas anses dock bra för märkets image, särskilt de som är sist i ledet av de som äger dem. Det är cynismen i ett varumärkes värde.
Frågan är vad nästa steg är? Att köpa upp alla sämre begagnade bilar av det egna märket för att skrota dem och få bort dem från marknaden. Eller det kanske redan görs? Går den ekvationen ihop måntro? Inte helt osannolikt.

/Trendspaning X