lördag 4 maj 2013

Hotellkedjornas storhetstid förbi?

Alltfler signaler tyder på att de stora hotellkedjornas storhetstid kan vara förbi. Turbulens i toppen på de stora svenska kedjorna, Hilton som vinstvarnar osv.

Det som är tydligt är att kedjornas konkurrensfördelar (gentemot fristående hotell) blir allt färre och svagare:

Vet vad man får?
Att boka på ett kedjehotell har varit tryggare än att välja ett privat hotell. Med bl.a. TripAdvisor kan man snabbt ta reda på om även det minsta hotellet är bra eller dåligt. Dåligt betyg drabbar såväl kedjehotell som fristående hotell. M a o lika inför konsumentens omdöme.

Lättare att boka?
Snart sagt varje litet hotell kan bokas via nätet. Har inte hotellet egen bokningsfunktion på hemsidan går det bra att maila. Dessutom finns det tusentals bokningssajter där man kan jämföra mängder med olika hotell, sortera efter pris, läge, standard, omdöme m.m.

Bonussystem?
Affärsresenärerna samlade poäng som sedan kunde användas privat. Att bo på samma kedjehotell på semestern som i jobbet kanske inte alltid är så attraktivt. Dessutom ser allt fler företag över sina resekostnader. Om priserna pressas ryker bonusprogrammen.

Rabattavtal?
Oftast blir det billigare att leta bästa pris på nätet än att gå på eventuella rabattavtal. Det ser bokningssajterna till.

Upplevelsen?
Ett likformigt Novotel eller ett Scandic Hotell i storformat blir i längden tråkigt och opersonligt i jämförelse med mängder av nya mer personliga designhotell som dyker upp. Dessutom blir både nöjesresan och affärsresan trevligare med ett personligt bemötande på det lite annorlunda lilla hotellet. Den fristående hotellägarens personliga omtanke om gästen låter sig svårligen masskopieras till många hotell.

Stordriftsfördelar?
Bokningssystemen var en av de stora fördelarna. I och med internet försvinner den fördelen snabbt. Tvålar, shampooflaskor och duschmössor med gemensam logga på lär inte vara avgörande för varken lönsamhet eller upplevelse.

Fördelarna med en hotellkedja blir alltså allt mindre uppenbar för gästen. Återstår image och marknadsföring. Där har kedjorna knappast förvaltat sitt kapital. Om det ens är möjligt med tanke på ändrat konsumentbeteende. Konceptet kanske helt enkelt är "out-of-date"?
Återstår att konkurrera med pris. Vilket leder till minskad lönsamhet, minskade möjligheter till investeringar och renoveringar.
Vi kommer säkerligen att se samma tendenser inom andra starkt konsumentdrivna branscher ex.vis detaljhandeln. Om vi inte redan gör det.

/Trendspaning X