onsdag 9 april 2014

Konsumentens makt är stor - boostad av sociala media

I början av 2014 kunde vi läsa om hur de svenska grisbönderna var tvungna att dumpa sitt kött ut på den europeiska marknaden då priskonkurrensen från bl.a. Danmark gjorde deras kött osäljbart i Sverige. Någon månad senare kunde vi läsa att det råder brist på ekologiskt griskött i Sverige.

För få ekologiska grisbönder anges vara orsaken men sannolikt även en stor slakterikoncern (Scan) som inte har förmågan att följa med marknadens krav. Detta kombinerat med dagligvaruhandeln som trots konsumenttrenderna kör på billigaste pris dvs. importerat kött, samt restaurangrossisterna som prioriterar ekonomi långt före kvalitet och etik.

Vad hände mellan dumpning på export och brist?

Jo, bland annat, ett antal artiklar publicerades om de danska och tyska grisarnas eländiga liv och det asburda i att den svenska hårda lagstiftningen fördyrar svenskt kött men att kanalerna ut mot konsument kör på pris och inte på den kvalitet som efterfrågas.

Debatt och reportage i media driver på debatten i världens tredje största "nation" dvs Facebook samt övriga sociala media såsom Twitter m.fl.

Konsumenten makt har tidigare inksrönkt sig till att inte köpa i butiken. Ofta har det varit de mest upplysta och mest aktiva inom vissa frågor som kunnat påverka om än i liten omfattning. Nu blir en räckvidden för spontant uppkomna "Kampanjer" på de sociala medierna en kraft at räkna med. Dessutom med en snabbhet i genomslahskraft som inte varit möjlig tidigare.

Brist på ekologiskt kött (Sveriges Radio)

/Trendspaning X