onsdag 9 april 2014

Oligopolet i dagligvaruhandeln bryts?


Oligopol öppet 8 - 22
Monopol är sällan bra förutom för den aktör som sitter på monopolet. Oftast har det i Sveriges historia varit (och är) en statlig aktör. Då finns det oftast ett allmännyttigt syfte med det hela vilket ändå reglerar det hela någorlunda till folkets bästa. Systembolaget är ett av de få kvarvarande monopolen, om än under press från EUs lagstiftning där de än så länge (!) lever på ett undantag. Avregleringen av diverse samhällsnyttig infrastruktur har varit mer eller mindre lyckad. 
Tågtrafiken lider fortfarande av att det statliga monopolet inte lyckats ersättas av ett fungerande konkurrensutsatt system. Det förra fungerade inte bra men marknadskrafterna i det nya systemet har per automatik inte gjort det bättre, snarare klart sämre.
Det som dock är värre än monopol är oligopol, dvs ett fåtal stora aktörer som delat upp marknaden mellan sig, som ofta har under bordet-överenskommelser mellan sig så att fred kan råda på marknaden. Även om det inte förekommer faktiska kontakter mellan de olika aktörerna brukar det uppstå en outtalad konsensus; så länge alla (oftast tre) håller sig inom vedertagna ramar, inte sticker ut alltför mycket så råder fred och alla tjänar pengar.

Dagligvaruhandeln är en av de tydligaste branscherna som är i en form av oligopol där de tre stora; Axfood, ICA och Coop dominerar marknaden. När tyska Lidl och danska Netto dök upp i Sverige startades direkt lobbyverksamhet i media och inte minst i kommunerna för att förhindra att de ex.vis fick förvärva lämplig tomtmark. Det misslyckades dock och de tre stora blottade sig rejält. Lidl och Netto har en lågprisprofil men Lidl börjar alltmer sälja på kvalitet samt mer och mer svenskproducerade varor. Tysk systematik och ordning & reda ger också förmågan att anpassa sig till en marknad och fylla oupptäckta "hål" i marknaden. I och med att vi som konsumenter storhandlar mer sällan och småhandlar oftare passar också de mindre Lidl- och Nettobutikerna "på vägen hem" bättre de ändrade konsumtionsvanorna. Eftersom besninmackarna läggs ner och tar bort alltmer dagligvaror ur sortimentet finns också en möjlighet för dessa nya aktörer.


Men.. nu tar den starkt uppseglande konkurrenten till de tre stora, Bergendahls, upp kampen på den svenska oligopolmarknaden. De spelar på ungefär samma planhalva ur koncepthänseende och och storleksmässigt. De kan därför bli en farlig konkurrent. Prismässigt är det mesta i botten inom branschen och konsumenten (förutom PROs out-of-date-undersökningar) efterfrågar inte längre lägre priser utan högre kvalitet, mer närproducerat samt mer hälsosam och ekologisk mat. Frågan är vem eller vilka som kommer att fylla det behovet som de tre stora inte brytt sig om att göra, mer än de slumpvisa halvhjärtade satsningar vi hittills sett?

/Trendspaning X