lördag 12 april 2014

Småföretagen får alltfler konkurrensfördelar

Sveriges näringsliv har varit uppbyggt framförallt av de stora företagen, få medelstora företag och många små företag varav de senare ökat starkt i antal under de senaste decennierna.
På världsmarknaden blir instegskostnaden i de flesta branscher allt lägre. Det kostar med andra ord allt mindre för ett litet företag att ta upp konkurrensen med de större. Det de små dessutom har som fördel är framförallt flexibiliteten, att kunna reagera på snabba svängningar på marknaden, ställa om produktion och leverans (både tjänster och varor) till kundens önskemål, lättare kunna hantera små serier eller helt kundstyrda engångsleveranser.

Till detta ska läggas kraften och uthålligheten i entreprenörskapet. På lite längre sikt krävs också kreativitet för att vidareutveckla produkter och tjänster. Det finns en hel del forskning som bekräftar att stora hierarkiska organisation kväver kreativitet och initiativkraft. Därav trenden att de stora köper upp de små för att komma åt deras innovationer och nyskapande idéer. SÅdant som de inte förmår att åstadkomma i den egna organisationen. Att det efter uppköpet sedan blir stopp igen efter ett tag är en annan och mer långsiktig problematik eftersom det ofta är kortsiktigheten dvs kvartalsekonomin som styr.
På sikt borde vi kunna räkna med att de små fortsätter att öka sin del av marknaden. Storlek och skalfördelar är inte längre lika verkningsfulla konkurrensmedel.

Småföretagen ökar exporten

/Trendspaning X