måndag 21 september 2015

Självgodhet förblindar




Forskning visar att avskogningen av Amazonas avtar i snabb takt. Bara ett exempel på stora och snabba framsteg i ett land som vi svenskar anser ligga efter oss i det mesta vad gäller utveckling.

Det finns alltför ofta i "västvärlden" en uppfattning att länder i Asien, Afrika och Sydamerika har en sämre miljöpolitik och att det är där som de största miljöförstöringarna finns.
Den hållningen kommer allt som oftast på skam om man ser till fakta,
Det finns en ganska tydlig trend bland alltfler av länderna i de södra världsdelarna att de verkligen tar miljöproblemen på allvar. Bland annat är tusismen en drivande faktor. En bransch som idag är en av de allra största mätt i både omsättning och arbetstillfällen.

Deforestation, Brazil / Mongaba

Livsstilen i de nordliga länderna ger ofta väl så allvarliga miljökonsekvenser. Lätt att klanka ner på andra men svårt att ändra sin egen livsstil.

Ett vanligt svenskt argument i den miljöpolitiska debatten är att det vore bättre att hjälpa andra länder istället för att lösa de svenska miljöproblemen. Eftersom miljöproblemen utomlands anses vara allvarligare. Vilket knappast är en generell sanning.
Om alla världens länder skulle anamma den svenska livsstilen, då har världen ett gigantiskt miljöproblem. Sverige är bra på att exportera sina miljöproblem till fattigare länder där vi inte ser dem. Vår överkonsumtion bidrar starkt till miljöförstöringen men inte i vårt land. Drivkraften för detta är ett samhällssystem där privatkonsumtion är den viktigaste faktorn för tillväxt. Konsumtionen i sin tur drivs av allt billigare varor.

En klassisk tankefälla som vi lätt hamnar i: att vår egen kultur har de rätta svaren och det rätta beteendet. Och att främmande kulturer alltid är sämre. Det gäller i högsta grad för den svenska kulturen som under efterkrigstiden varit en success story vad gäller samhällsbyggnad och ekonomisk utveckling. Från fattigt bondesamhälle till modern rik och välmående industrination. Folkhemmet Sverige.

Framgångsrecept varar dock inte för evigt. Sveriges makthavare är generellt dåliga på att självkritiskt granska den svenska samhällsmodellen. Det behövs en bättre och mer aktiv omvärldsbevakning för att kunna se vad andra länder faktiskt lyckas bättre med än vi.
Vi måste tvätta bort bilden av att alla länder söder om ekvatorn skulle vara U-länder och istället lära av det de gör bättre än oss. Utan en sådan "outlook" halkar ett samhälle, en kultur snabbt efter i utvecklingen.
Trenden är alltså en motsatt trend: Att vi har svårt att släppa att vi en gång för decennier sedan var en av världens ledande nationer i många avseenden. Det här kommer dock att rätta till sig då den unga generatione knappt ens vet var Sveriges nationsgränser går och istället är uppväxta i en global värld.
Högmod går före fall. Sammanfattningsvis.

/Trendspaning X

lördag 19 september 2015

Storbryggerierna pressas av mikrobryggerierna.

Utveckling av antalet bryggerier i USA under drygt hundra år.
Utvecklingen i bryggeribranschen har varit tydlig i flera år. Ölkonsumtionen ökar och starkspritskonsumtionen minskar. Men ökningen står till stor del de små mikrobryggerierna för. Mikrobryggerierna ökar starkt i antal och tar marknad från de stora bryggerierna. Går vi tillbaka några årtionden så hade de stora köpt upp de små under decennier.

Kulmen,  eller botten (i flaskan. Och i kvalitet) hur man nu vill se det, nåddes runt 1980. USA hade då bara 89 bryggerier och Sverige 8. Idag är motsvarande siffra 2500 resp 180 st. Se bilden ovan som visar utvecklingen i USA. Den svenska utvecklingen är i stort sett densamma om än en 10-potens mindre.

Samma utveckling som skett för vin sker nu alltså för öl. En stor stark dvs den klassiska ful-ölen går knappast att få tag på i en bar eller pub med självaktning idag. Det ska vara Ale, IPA eller APA med särskilda humlesorter eller andra varianter som poppar upp på marknaden. En kräsen konsument styr
Stor stark. Snart ett minne blott
alltmer.
Ryssland subventionerar ölbryggerierna för at få bukt med vodka-drickandet. Och mikrobryggerierna växer upp som svampar.
De stora brygg-industrierna har alltmer rationaliserat produktionen och numera kan man räkna med att deras öl innehåller en hel del onyttigheter i form av glykossirap, GMO-grödor m.m. av rationaliseringsskäl. Dessutom diverse kemikalier som blandats in för att dölja oönskade restprodukter och smaker vid en alltför snabb och "rationell" bryggning.

De två jättarna i Norden; Carlsberg och Spendrups försöker möta konkurrensen från de små med diverse marknadsmässiga trix.
Spendrups har blåst liv i gamla varumärken; Wisby Bryggeri och Melleruds Bryggeri. Men någon bryggning på de två orterna finns inte.
Carlsberg har satsat på Nya Carnegie men har flera delägare för att det inte ska var helt uppenbart att de står bakom.

Aktuell är den stora förestående affären där världens största bryggeri, Anheuser-Busch Inbev förväntas köpa upp världstvåan SAB-Miller.
Att möta konkurrensen från de tusentals små mikrobryggerierna genom att försöka bli ännu större ser väl inte ut som ett särskilt smart drag.
Men som vanligt när det gäller börsbolagens affärer är det inte marknadsmässiga skäl.
Enligt analytiker är ett uppköp svårligen motiverat av många skäl.
http://www.marketwatch.com

Det finns dock ett annat tungt vägande skäl, som i de flesta affärer av den här digniteten:
http://www.affarsvarlden.se
Miljardregnet över aktieägarna och då särskilt ledningen som sitter med både optioner och aktier.
Därmed saken avgjord.

/Trendspaning X


fredag 18 september 2015

EU en parentes i världshistorien?

Bengt Wahlström, Sveriges mest framstående omvärldsanalytiker hävdade i mitten på 80-talet att EU är en parentes i världshistorien. Orsaken till att EU skulle upphöra som politisk företeelse skulle bl.a. vara kommande stora befolkningsströmmar enligt hans analys.

Och det finns nu ett antal trender och skeenden som kan samverka och därmed leda till en splittring av Europa:

- Schengen-avtalet som upphör i allt fler länder, om än temporärt. Men ingen vet hur länge.
Grundidén för ett enat Europa svajar med andra ord.

- Stängda gränser i alltfler länder för att hantera flyktingströmmar = befolkningsströmmar. Skapade av total oenighet om en solidarisk lösning av flyktingproblematiken Eu-länderna emellan.

- Medborgarna i de länder som tar emot flest flyktingar blir allt oroligare vilket ger grogrund för invandringskritiska politiska partier.

- Den demokratiska kartan ritas därför på kort tid om i allt fler länder i Europa och de etablerade partierna kan inte hantera situationen så som de varit vana vid. De etablerade partier som har makten kommer troligen förr eller senare att få välja mellan att faktiskt minska flyktingströmmarna eller förlora makten till de invandringskritiska partierna.

- De länder som är mest positivt inställda till invandringen har höga ambitioner men lyckas ändå inte med att skapa en väl fungerande integration. Arbetslöshetsstatistik, årslånga väntetider vid asyl, utanförskap, diskriminering av kvinnor, hedersvåld, extremism m.m. visar på stora brister.

- Bostadssegregationen ökar och polisen tappar greppet i invandrartäta bostadsområden.

- Arbetskraftsinvandring och bemanningsföretag som utnyttjar de stora inkomstskillnaderna  mellan EU-länderna åsidosätter fackliga skyddssystem på arbetsmarknaden. Även sk EU-migranter skapas av stora skillnader i en gemensam ekonomi.

- Greklands ekonomiska kris där Euron varit ifrågasatt blottade dels stora svagheter i uppbyggnaden av EMS och dels toppen på ett isberg av överskuldsatta nationer inom EU.

- En dåligt fungerande jordbrukspolitik som slår ut den europeiska matproduktionen och främjar oetisk djurhållning.

- En dåligt fungerande bostadspolitik där dels bostadsbristen ökar och dels priserna på befintliga bostäder rusar i höjden och därmed ökar skuldsättningen hos befolkningen.

Lägg till detta ett allt hätskare debattklimat från motsatta åsikter i respektive problem, som gör att åtgärder för att lösa problemen blir alltför politiskt känsliga och därför uteblir.
Sociala media och alltfler nätbaserade nyhetssajter med diverse inriktning tar också allt mer mark från etablerad media och public service vilket gör att en från statsmakterna effektiv opinionsbildning (folkbildning) blir omöjlig.

Vart och ett av de här problemen borde kunna lösas inom EU men när ett system, ett samhälle (EU i det här fallet) stressas av alltför många negativa faktorer blir risken alltmer uppenbar för ett sammanbrott. Vad konsekvenserna blir och när i tiden något kan hända är alltid svårt att avgöra men skeenden av det här slaget skapas och underbyggs under lång tid.  Eftersom det politiska etablissemanget är fokuserade på att behålla makten frestas de att sopa problemen under mattan, det byggs upp allt större spänningar och till slut kan sammanbrott av olika slag gå snabbt. En Berlinmurs-effekt.

Inga blixtar kommer från klar himmel.

/Trendspaning X


onsdag 27 maj 2015

En övertro på statlig styrning

De klimatmål som satts upp internationellt och de miljömål som satts upp nationellt och regionvis infrias sällan. Det arbete som ska leda mot målen som styrs av stat och offentligheten går minst sagt trögt.
I länder där vi har eller åtminstone har haft ett väl fungerande statsskick är naturligtvis tilltron till att staten ska fixa det hela stor. Tyvärr lägger statens inblandning ofta en lam hand över mer privata initiativ som egentligen skulle ha varit effektivare. I andra länder eller för den del regioner där staten inte är lika närvarande blir incitamentet att ta saker i egna händer större. Det gäller bara att kunskapen förmedlas till alla som kan påverka dvs vi alla konsumenter i slutänden, vilket då blir ett problem i länder med svagare medial och kunskapsmässig infrastruktur.

IKEA som agerar på en i högsta grad internationell marknad har ingen som helst anledning invänta statens eller staternas incitament för minskad miljöpåverkan. Marknadens dvs konsumentens krav väger avsevärt mycket tyngre än lagar som förhindrar miljöförstörande aktiviteter. I jakten på goodwill hos en alltmer krävande och kräsen konsument gäller det att visa sitt ansvarstagande för en bättre värld. Det är generellt särskilt viktigt för starka varumärken där konsumentens makt råder. Dåligt beteende och badwill sprider sig snabbt på sociala medier idag och det är i stort sett omöjligt att få stopp på en från gräsrötterna igångsatt kampanj mot ett företag innan stor skada är skedd. Demokratin och yttrandefriheten råder på nätet. Bättre att då verkligen vara proaktiv gentemot marknaden och ligga steget före inom allt vad gäller CSR (Corporate Social Responsibility) dvs hållbar utveckling; miljö, hälsa och kvalitet.

IKEA har därför investerat stora pengar för att producera förnyelsebar energi som täcker deras egen förbrukning. Och det med viss råge.

IKEA helt energiberoende

Goodwill med andra ord. Och säkert en bra affär dessutom. Vilket inte är fel så länge det verkar för en mer hållbar värld. Ju mer vi kan koppla lönsamhet till miljöarbete desto bättre. Och det kommer att vara vi konsumenter som driver det hela ditåt. Inte stat och politik.

/Trendspaning X


lördag 21 mars 2015

Unga ratar chefsjobben

Enligt flera undersökningar är de unga alltmer ointresserad av att bli chefer. De är mer positiva när de avslutat sin utbildning men efter en tid i arbetslivet minskar intresset då de blir varse spelregler som ligger långt från de värderingar de fått med sig ända från sexårsgruppen i skolan.

Stora företag och organisationer har mer hierarki och kräver därför fler chefer. I en hierarki hämmas kreativiteten men maktkamper, prestige och revirpinkeri frodas desto mer.
Forskning (bl.a. från UCSD) visar också tydligt på en omvänd koppling mellan starka hierarkier och innovationsklimat.
Chef out-of-date:
Katri Linna fd. DO
(Diskrimineringsombudsman),
 utnämnd till Sveriges sämsta chef  2009
Inom offentligheten som är politiskt styrd är det ofta desto värre då marknadskrafterna är satta ur spel, åtminstone under en mandatperiod, om ens det. Istället finns det stor risk för att den politiska maktkampen sprider sig ner även på tjänstemannanivå.
Ställ detta i relation till vad de unga fått sig till livs under sina många år på dagis och i skola. Värdegrundsdiskussioner i sexårsgruppen. Träning i att ifrågasätta, reflektera och analysera, en förmåga som även påverkar betygen. Psykologi och beteendevetenskap på schemat redan i gymnasiet. Olika former av träning i social kompetens osv...
Att efter 15 år i den miljön komma ut i ett arbetsliv där ett out-of-date ledarskap råder, lär inte attrahera de unga när det gäller att ta ett ledaransvar. Särskilt inte på mellanchefsnivå i en stor organisation, i kläm mellan medarbetare och högre out-of-date-chefer. Auktoritärt ledarskap eller i värsta fall lynnigt eller otydligt ledarskap accepteras inte av de unga.
Utöver dessa faktorer finns en rädsla hos de lite äldre generationerna (45-50+) att släppa in de unga som är mer välutbildade, är mer framåt, mer kreativa och har högre social kompetens. Konkurrens av en 26-åring är inte önskvärt när man har kanske 15-20 år kvar i arbetslivet.

Allt är dock en sedvanlig naturlig utveckling där marknadskrafterna styr och nya värderingar tar över, bättre i takt med nutiden
Stora företag  tappar marknad till förmån för de mer moderna små och lättrörliga företagen.
En strukturomvandling har redan börjat i näringslivet, inte minst i Sverige. De stora organisationerna som inte förmår ställa om sitt ledarskap överlever inte. Vare sig de säljer produkter, tjänster eller politiska idéer.

Eftersom... i politiken syns nämligen detta ännu tydligare. Unga politiskt aktiva som kommer in ex.vis kommunernas fullmäktige hoppar ganska snart av eftersom de inte accepterar ledarskapet och klimatet i sitt eget parti eller i kommunen. Det politiska ledarskapet fortplantar sig också lätt ner i organisationerna. En undersökning har ex.vis visat på att i de statliga organisationerna är taket lägre än på andra arbetsplatser.
http://arbetet.se/2015/03/04/lagre-i-tak-pa-statliga-arbetsplatser/

/Trendspaning X

onsdag 4 mars 2015

Shake Schack - Från eller- till och-ekonomi

McDonalds har varit dominerande i många årtionden när det gäller fast-food. Det har verkat som att konceptet kan hålla i evighet. Men ingenting är för evigt. Tydliga signaler visar att McDonalds missat ett anta trender på marknaden. Bl.a att alltfler konsumenter vill äta hälsosam mat utan tillsatser, vegetariskt, fair-trade, ekologiskt osv.
Orsaken till att man missat signalerna? Som vanligt en ledning som suttit för länge, blivit fat-and-happy och riktat sitt fokus mot finansmarknaden och börsen istället för kunderna och deras förändrade köpbeteende.

Konceptet McDonalds har byggt på att man tar bort dyra saker för att erbjuda låga priser. Hårda plaststolar så att man inte sitter för länge och tar upp plats, ohälsosam prefabricerad mat med massor av tillsatser  som är mer anpassad för rationell hantering än våra magar. Snabb och effektiv service men utan omtanke om kunden, ett löpande band. Industrialiserad servering av mat.

Det finns alltså plats för uppstickare och nu kommer Shake Schack. Nyligen börsintroducerade med endast 63 restauranger (mot McDonalds 19000) steg kursen direkt upp till det dubbla.
Deras koncept: hälsosammare ingredienser i deras hamburgare och tillbehör, vänligare service och mer omtanke, mindre prefabricerad mat och mer vällagad mat på stället, mysigare miljö m.m. m.m.
Skillnaderna är inte så stora vid första anblicken men de är tillräckligt laddade för att ge de stora snabbmatsdrakarna en rejäl match. Vilket bevisligen också hänt.

Men det här orde ju McDonalds enkelt kunna möta? Rent logiskt ja men i praktiken handlar det om varumärket. Ett skamfilat varumärke tar lååång tid att putsa upp.

Konsumenten som blir alltmer kräsen vill inte längre välja mellan antingen eller utan kräver både och. Fast food som också är hälsosam och billig och med bra service och nästintill hemlagad i mysig miljö osv. osv.
Samma trender i det mesta som rör köpbeteende både konsument och B2B. Lågprismarknader med non-brand-varor försvinner, vi kräver märkesvaror till lågt pris. Därav Outlet-boomen.

/Trendspaning X

torsdag 15 januari 2015

Teknisk utveckling inte självklar

Inför ett nytt år publiceras många profetior om framtiden.
Vad som händer under året som kommer
Fortfarande högaktuell uppfinning
och vad vi kan förvänta oss i framtiden. Ofta handlar det om hur den tekniska utvecklingen kommer att påverka oss på både gott och ont.
Att teknisk utveckling alltid går framåt på teknikens villkor är dock knappast självklar.

Att pappersboken ska försvinna till förmån för digitala e-böcker har vi hört länge. Så har det inte blivit. Aldrig har det givits ut och sålts så mycket böcker som idag. Idag behöver vi inte ens gå till ett bokförlag och be om nåd för att de ska ta de stora pengarna och de små riskerna och författaren tvärtom. Vi fixar det enkelt med print-on-demand på nätet. Den kategori som ökar mest försäljningsmässigt är dessutom det vi kanske inte trott; böcker för vuxna unga. En kundgrupp som växt upp med internet ökar alltså sin konsumtion av traditionella pappersböcker.

Digital musik på nätet utklassar musik på CD.
Jo, så har det delvis blivit men vem trodde att den gamla LP-skivan i vinyl skulle få en renässans. För så är det faktiskt. Försäljningen av LP-skivor har ökat stadigt de senaste åren och 2014 såldes 8 miljoner, en ökning med 33% från 2013.

Svenska Turistföreningen har genomfört ett projekt för att se vad de unga vill ha ut av fjällturismen.
Tvärt emot vad de äldre generationerna trodde så kräver ungdomarna att vandringslederna ska vara en frizon från internet. Likaså att inkvarteringen ska vara enkel, inte lyxig.

Det finns alltid en övertro på att all teknisk utveckling ska fortgå utan avbrott och att vi tar till oss den utan förbehåll. Robotiseringen är en teori som vi hört mycket om det senaste året.
Ju mer tekniktunga vi blir och ju mer tekniken blir en självklarhet kring oss, desto mer befriande upplevs det att i vissa situationer få vara fri från teknik och återgå till någon form av ursprung. All tekni är inte heller bättre än den manuella när vi väl passerat hype-faktorn. Den digitala kalendern fungerade inte lika bra som pappers-dito, bakmaskinen var inte alls lika bra som den vanliga ugnen, den digitala fotoramen har vi nästan glömt bort.
Lägger man till en viss nostalgi- och retro-aspekt så är teknisk utveckling framåt i våra liv m a o inte alltid självklar. Hade det varit så, då hade cykelförsäljningen definitivt inte slagit alla rekord idag, utan hade för länge sedan varit utklassad av motordrivna alternativ.

/Trendspaning X